Aartsbisdom > Nieuws > Paus Franciscus: boodschap voor Dag voor migranten en vluchtelingen

Paus Franciscus: boodschap voor Dag voor migranten en vluchtelingen

Het bestuur van Cura Migratorum heeft de boodschap van paus Franciscus voor de mondiale dag voor migranten en vluchtelingen laten vertalen. Middels een begeleidende brief roepen zij parochies in Nederland op deze boodschap breed te verspreiden onder de parochianen, de brief en de boodschap zijn vandaag ook naar de parochies van het Aartsbisdom Utrecht gestuurd.

De mondiale dag voor de migranten en vluchtelingen wordt gehouden op 17 januari 2016. Paus Franciscus koos dit keer als thema: ‘Migranten en vluchtelingen dagen ons uit. Het antwoord van het Evangelie van Barmhartigheid’. “Dit thema is actueler dan ooit,” schrijft het Cura Migratorum bestuur (onder we de Utrechtse hulpbisschop mgr. Hoogenboom) in het begeleidend schrijven. “Het is daarom goed om aandacht te besteden aan migranten en vluchtelingen, ver weg en dichtbij.”
De paus beklemtoont in zijn boodschap onder meer dat migranten onze broeders en zusters zijn op zoek naar een beter leven, ver weg van honger, armoede en uitbuiting. Volgens de paus is het niet alleen aan de migranten hun levensstijl te veranderen, maar ook aan de samenlevingen die hen ontvangen. De paus stelt de vraag hoe we deze ervaringen kunnen beleven als kansen voor daadwerkelijk menselijke groei en hoe de integratie van migranten bij kan dragen aan een wederzijdse verrijking van zowel de migrerende als de ontvangende partij.
Ook schrijft de paus dat “in het hart van het Evangelie van Barmhartigheid de ontmoeting en het onthaal van de ander verweven zijn met de ontmoeting met en de aanvaarding van God zelf.” Een ander verwelkomen betekent God zelf verwelkomen. De paus roept de gelovigen dan ook op zich niet te laten beroven van de hoop en de vreugde van Gods barmhartigheid die geopenbaard wordt in de mensen die we gedurende onze reis ontmoeten

Klik hier voor de boodschap van paus Franciscus