Aartsbisdom > Nieuws > Paulusdag: vóór en dóór parochianen

Paulusdag: vóór en dóór parochianen

In de St. Paulusparochie (Groenlo e.o.) werd zondag 1 juli de eerste Paulusdag gevierd. De dag was een initiatief van het pastoresteam en werd georganiseerd door vrijwilligers uit alle zeven locaties. De datum was niet toevallig gekozen: de sterfdag van de patroon van de Paulusparochie (de H. apostel Paulus) is 29 juni, de kerkelijke feestdag gewijd aan de apostelen Petrus en Paulus. André Kempers van de locatie Groenlo doet verslag:

De dag begon met een plechtige Eucharistieviering in de H. Calixtuskerk in Groenlo. Celebrant was pastoor H. de Jong; ook de overige teamleden waren aanwezig. De zang werd verzorgd door het koor Kiddoesj uit Beltrum en het kinderkoor Music4kids uit Lievelde. Acolieten uit Groenlo en misdienaars uit Rekken completeerden het geheel.
In zijn preek ging kapelaan K. Donders in op het feit dat het niet gemakkelijk is te geloven dat je het geloof – net als Paulus – niet cadeau krijgt. “Door te blijven geloven in de boodschap van Christus blijft de Kerk standhouden. Wij mensen moeten ons door alle ontwikkelingen heen niet de mond laten snoeren, maar juist vanuit ons hart de weg afleggen en vragen aan God en aan onszelf om telkens weer op te (mogen)staan om samen verder te gaan,” aldus kapelaan Donders.

calixtuskerkVette knipoog
Na de viering in de prachtig versierde kerk ging een aantal parochianen naar City Lido. Pastoraal werker S. Nagelmaeker heette iedereen welkom en memoreerde dat we in City Lido op een voor de kerkgangers ‘historische plek’ zitten, de voormalige parochiezaal, waar wij ook nu nog vaak als parochiegemeenschap bijeen komen.
Na de koffie met broodjes was de microfoon voor cabaretgroep MGNH (Mag Geen Naam Hebben). Deze amateurgroep (opgericht in 1980) uit Nijverdal liet de aanwezigen voor de pauze een kijkje nemen in het verleden van het ‘Rijke Roomsche Leven’. Na de pauze was de vette knipoog voor het heden en de toekomst van onze Kerk en van de maatschappij als geheel. Op een ludieke, komische en kritische manier werd niet het geloven op zich maar met name de leiding van Kerk voor het voetlicht gehaald: de veranderde rol van de pastoor en van zijn huishoudster, de godsdienstlessen op school, de rol van de engelbewaarder, de grote gezinnen uit vroeger tijden, de kerkelijke rites en gewoonten, de bedevaarten, de consumptiemaatschappij zonder Kerk, de taak van de vrijwilligers: dit en veel meer werd op een herkenbare, maar eerlijke en beschaafde, humoristische manier in woord en gezang aangehaald. De boodschap die ik eruit heb gehaald: alles verandert binnen de Kerk en daar zijn veel vraagtekens bij te stellen, maar de waarde/de plek van het geloof blijft. De Kerk is aan het veranderen maar of elke verandering ook een verbetering is, is de grote vraag.
Tijdens het cabaret moest ik sterk denken aan de preek van pastor Donders. Wat hij op een serieuze manier verwoordde, werd nu op een ludieke manier gebracht: niemand kan ons het geloof afpakken, maar je moet er wel voor en aan werken.

Het ‘St. Paulusgevoel’
Na een dankwoord en attentie van pastoraal werker S. Nagelmaeker en mevr. A. Overkamp aan de leden van MGNH voor hun humoristische, boeiende en inspirerende manier van optreden, was het woord aan de voorzitter van de St. Paulusparochie, dhr. B. van Lith. Hij ging in op het ‘St. Paulusgevoel’. Het gevoel dat nog vastere bodem moet krijgen. Waar het om gaat, is dat parochianen van alle zeven geloofsgemeenschappen, verenigd onder de mantel van St. Paulus, zich één gaan voelen met elkaar. Hij bedankte alle medewerkers aan deze eerste Paulusdag en alle aanwezigen voor hun komst.
De eerste St. Paulusdag. Een geslaagde dag, die elk jaar in een andere geloofsgemeenschap wordt gehouden. Ik hoop dat die groei van de onderlinge verbondenheid, waar deze dag juist voor was bedoeld en georganiseerd, stap voor stap zal toenemen.

André Kempers, locatie Groenlo

foto H. Calixtuskerk: Willie Geelink