Aartsbisdom > Nieuws > Pater W. Kotte A.A. nooit gesuspendeerd

Pater W. Kotte A.A. nooit gesuspendeerd

Onlangs is op verzoek van aartsbisschop Eijk in het archief van de Romeinse Congregatie voor de Clerus een onderzoek gedaan naar documenten over de ‘Verklaring van de kerkelijke rechtbank aangaande de pastorale aktiviteiten van p. drs. W. Kotte a.a.’ van het aartsbisdom Utrecht uit 1975. Noch uit het archief van de Congregatie, noch uit dat van het aartsbisdom blijkt dat pater Kotte ooit rechtens is gesuspendeerd. Wel werd door de kerkelijke rechtbank van het aartsbisdom in 1975 genoemde verklaring uitgebracht, waarbij pater Kotte werd verboden om kerkelijke diensten te houden en op andere wijze pastoraal werkzaam te zijn, om het sacrament van boete en verzoening toe te dienen en om te preken. Uit het onderzoek blijkt echter dat de genoemde Congregatie begin 1977 het aan deze verklaring voorafgaande proces van de Utrechtse kerkelijke rechtbank als ‘onherstelbaar nietig’ beschouwde. Door het archiefonderzoek is duidelijk geworden dat al in 1977 de grond aan genoemd besluit is komen te ontvallen.

Pater Kotte nam de Utrechtse Sint Willibrorduskerk, die door het aartsbisdom in 1967 aan de eredienst was onttrokken, in 1971 feitelijk opnieuw in gebruik. Zijn pastorale activiteiten aldaar ontplooide hij zonder goedkeuring van de toenmalige aartsbisschop. Zijn apostolaat in de St. Willibrorduskerk heeft pater Kotte voortgezet tot zijn dood in 2006. Hij heeft deze kerk niet alleen voor sloop weten te behoeden, maar zelfs schitterend laten restaureren.

Tijdens de gesprekken die in het derde kwartaal van 2008 leidden tot de verzoening van de gelovige gemeenschap van de Sint Willibrorduskerk met het aartsbisdom, is van de zijde van deze gemeenschap gevraagd om archiefonderzoek naar de ontwikkelingen na de verklaring van de kerkelijke rechtbank van het aartsbisdom uit 1975. De aartsbisschop, Mgr. dr. W.J. Eijk, heeft daarop in Rome een archiefonderzoek doen uitvoeren. Op grond hiervan moet worden geconstateerd dat de Congregatie voor de Clerus het onderzoek van de Utrechtse kerkelijke rechtbank dat de basis vormde van de genoemde verklaring reeds in 1977 als ‘onherstelbaar nietig’ beschouwde. Dit betekent onder meer dat pater Kotte altijd geldig de sacramenten heeft bediend. Het aartsbisdom Utrecht en de Stichting Sint Willibrord Apostolaat zijn verheugd over dit resultaat van het archiefonderzoek, dat vandaag is bekendgemaakt na afloop van de eucharistieviering in de St. Willibrorduskerk.