Aartsbisdom > Nieuws > Pater Elias F.B. Leyds C.S.J. overleden

Pater Elias F.B. Leyds C.S.J. overleden

Het Aartsbisdom Utrecht ontving het bericht dat pater Elias Frederik Boudewijn Leyds C.S.J., Broeder van Sint Jan, in de avond van 22 januari onverwacht is overleden. Hij werd op 13 december 1958 geboren in Eindhoven. Zijn priesterwijding vond plaats op 19 februari 1994. Met ingang van 1 januari 2009 werd hij benoemd als parochievicaris van de H. Gerardus Majellaparochie te Utrecht en als parochievicaris van de R.-K. Studentenparochie H. Thomas van Aquino te Utrecht.

Pater Elias Leyds C.S.J. volgde zijn roeping tot priester nadat hij eerst een studie technische geofysica had gedaan en korte tijd bij Shell had gewerkt. Hij trad in bij de Congregatie Sint Jan in Frankrijk. Voor deze congregatie is hij uitgezonden geweest naar Litouwen, Rusland en Australië. In Litouwen en Rusland werkte hij als gevangenisaalmoezenier.

Per 1 november 2011 werd hij tevens benoemd tot parochievicaris van de parochie Sint Ludgerus te Utrecht en tot lid van het pastoraal team van deze parochie. Vanaf 2009 maakte hij ook een aantal jaren deel uit van de diocesane Roepingenraad van het Aartsbisdom Utrecht. Met ingang van 1 november 2012 werd hij eervol ontslagen als parochievicaris van de H. Gerardus Majellaparochie, de R.-K. Studentenparochie H. Thomas van Aquino en de Sint Ludgerusparochie te Utrecht.
In 2013 werd pater Elias Leyds programmadirecteur van Radio Maria Nederland. In 2020 startte hij met enkele anderen EWTN Lage Landen, een filiaal van het wereldwijde katholieke medium EWTN (Eternal Word Television Network) dat in 1981 werd opgericht. Hij ging wonen in de pastorie naast de Sint Petruskerk in Oisterwijk. Op de website van de St. Jozef parochie in Oisterwijk stelde hij zich destijds voor: “Met ons filiaal willen we net zo eenvoudig beginnen, maar wel Nederland én België bereiken, vandaar ‘EWTN Lage Landen’. Mijn technische achtergrond helpt wel een beetje – ik heb ooit in Delft gestudeerd om olie en gas op te sporen. En nu dus in Oisterwijk, in de pastorie van de prachtige kerk van de H. Petrus, om met iets helemaal nieuws te beginnen. En zeker ook met een heleboel nieuwe mensen kennis te maken!”

De Heilige Mis is op 31 januari 2024 om 13.00 uur in de Sint Petrus Kerk, Kerkplein 1, 5061 EB Oisterwijk. Na afloop van de Mis wordt pater Elias op de begraafplaats van de Petrus Kerk bijgezet. Daarna is er mogelijkheid tot concoleren in Café ‘t Molentje tegenover de pastorie.

Correspondentieadres: Overbeeksingel 3, 6881 HM Velp
Broeders van Sint Jan: Priorij Maria Koningin, Vleutenseweg 517, 3532 HK Utrecht

Klik hier voor de rouwannonce

Foto: St. Jozef Parochie