Aartsbisdom > Nieuws > Pater drs. W.L.M. Bellemakers C.M. (90) overleden

Pater drs. W.L.M. Bellemakers C.M. (90) overleden

Het Aartsbisdom Utrecht ontving het bericht dat op 24 oktober jl. in het Missiehuis te Panningen is overleden de zeereerwaarde pater drs. Wilhelmus Lambertus Martinus Bellemakers, Lazarist. Wiel Bellemakers C.M. werd geboren op 6 augustus 1933 te Brunssum. Hij trad in bij de Congregatie der Missie (Lazaristen) te Panningen op 20 september 1950 en werd aldaar priester gewijd op 15 december 1957.

Vanaf 1 oktober 1969 was hij in het Aartsbisdom Utrecht werkzaam als dekenaal assistent van de dekenaten Apeldoorn en Deventer en vanaf 1 september 1974 als halftime verdediger van de huwelijksband aan de Metropolitane Rechtbank van het Aartsbisdom en als halftime dekenaal assistent van het dekenaat Apeldoorn. Met ingang van 1 juli 1976 werd hij benoemd tot fulltime medewerker aan genoemde kerkelijke rechtbank en per 5 januari 1988 volgde zijn benoeming tot kerkelijk rechter, zowel voor de eerste als de tweede instantie. Op 1 november 1997 werd hij benoemd tot officiaal van het Aartsbisdom Utrecht in een halftime functie. Per 1 september 2003 ging hij met emeritaat. Met ingang van 1 september 2009 werd hij benoemd tot kerkelijk rechter van de kerkelijke rechtbank van het Aartsbisdom Utrecht voor de periode tot 1 oktober 2014.

Bij gelegenheid van Bellemakers’ afscheid van de kerkelijke rechtbank in 2003 schreef bisdomblad ‘Op Tocht’: “Gedurende 29 jaar heeft emeritus-officiaal pater Bellemakers met veel plichtsbetrachting meegewerkt aan de goede uitvoering van het pastorale en juridische dienstwerk van het Officialaat. Van 1974-1997 was hij, telkens in combinatie met ambten en functies waartoe zijn Congregatie der Missie hem riep, in het Aartsbisdom en in het bisdom Groningen werkzaam als instructor, als verdediger van de huwelijksband en als diocesaan rechter.” Pater Bellemakers toonde zich in zijn werk voor de kerkelijke rechtbank een scherpzinnig jurist met veel mensenkennis, die oog had voor het zielenheil van de aan zijn pastorale zorg toevertrouwde mensen. Hij verzorgde meer dan veertig jaar de Eucharistievieringen voor het toeristenpastoraat in Hoenderloo en voor de Hoenderlose geloofsgemeenschap. Voorts had hij een grote liefde voor de kerkmuziek, die hij als koordirigent toonde. Ook zette hij zich vele jaren met hart en ziel in voor het proces tot zaligverklaring van mgr. Frans Schraven C.M., die in 1937 als missiebisschop met zijn gezellen in Chengtingfu (China) door de Japanse bezetter werd vermoord omdat hij honderden vrouwen en meisjes in bescherming nam tegen de wandaden van de bezetter.

De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op maandag 30 oktober om 11.00 uur in de parochiekerk Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten, Kerkstraat 5, 5981 CD Panningen, waarna de begrafenis plaatsvindt op de begraafplaats ‘Heiderust’, Sevenumsedijk 22, 5984 PC Koningslust. Voor aanvang van de uitvaartviering is er gelegenheid om afscheid te nemen van de overledene in het mortuarium van het Missiehuis. De afscheidsviering kan ook online worden gevolgd via www.leonvanlier.nl/content/bellemakers/.

Moge de Heer hem opnemen in zijn hemelse vrede.

Klik hier voor het overlijdensbericht namens de familie Bellemakers en de Congregatie der Missie.