Aartsbisdom > Nieuws > Pastoraal Jaarverslag 2012 verschenen

Pastoraal Jaarverslag 2012 verschenen

De bisdomstaf van het Aartsbisdom Utrecht heeft het Pastoraal Jaarverslag 2012 onder de parochies verspreid. In het voorwoord schrijft vicaris-generaal mgr. Hoogenboom: “In 2012 werd nog duidelijker dat met name op het terrein van het gebouwenbeheer en de organisatie van de pastorale zorg op parochieel niveau ingrijpende keuzen nodig zijn. Deze keuzen, hoe pijnlijk vaak ook, zijn natuurlijk geen doel op zich maar moeten ten dienste staan van de voortgang van het geloofsleven op de terreinen liturgie en diaconie, catechese en kerkopbouw.”

Mgr. Hoogenboom: “Dit jaarverslag, dat per definitie een momentopname is, moge duidelijk maken hoe op al de genoemde terreinen toekomstgericht wordt gewerkt dankzij de inzet en betrokkenheid van vele gelovigen, waarvoor de bisdomstaf hen oprecht dankzegt.”
In 2012 herdacht de Kerk wereldwijd de opening van het Tweede Vaticaans Oecumenisch Concilie op 11 oktober 1962. Bij die gelegenheid sprak paus Johannes XXIII in zijn openingsrede de hoop en de verwachting uit dat dit Tweede Vaticaans Concilie de Kerk rijker zou maken in geestelijke goederen en hieruit nieuwe krachten zou putten om de toekomst onverschrokken tegemoet te kunnen zien (Gaudet Mater Ecclesia, 12). “Uit dit jaarverslag moge blijken hoe meer dan 50 jaar na dato in dit Jaar van het Geloof velen in het Aartsbisdom Utrecht in onderscheiden ambten, functies en verantwoordelijkheden zich inzetten voor het bewaren van de schatten van ons katholieke geloof en het verkondigen van de Blijde Boodschap van onze Heer Jezus Christus aan zoveel mogelijk mensen. En dat op een wijze die past bij deze tijd en de omstandigheden waarin de Kerk leeft. Moge de heilige Willibrord, patroon van ons Aartsbisdom Utrecht, ons allen daarin tot voorspraak zijn,” zo schrijft mgr. Hoogenboom in het slotwoord van het Pastoraal Jaarverslag.

Klik hier om het pastoraal jaarverslag te downloaden (PDF).