Aartsbisdom > Nieuws > Pastoor Wim Heuver overleden

Pastoor Wim Heuver overleden

Te Nieuwegein is op 9 mei overleden de zeereerwaarde heer Wilhelmus Antonius Maria Heuver, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Olst op 3 mei 1942. Na zijn priesterwijding op 24 juni 1967 was hij achtereenvolgens kapelaan te Beek en De Meern. Met ingang van 8 juni 1974 werd hij benoemd tot pastor van de parochies Christus Koning en Maria Visitatie te Velp.

Op 15 oktober 1979 volgde zijn benoeming tot deservitor van de Maria Visitatie- en Christus Koningparochie te Velp. Met ingang van 1 december 1983 werd hij benoemd tot pastor en deservitor van de Verrijzenis des Herenparochie te Zwolle en per 1 augustus 1993 volgde zijn benoeming tot pastor in het team voor Nieuwegein, verbonden aan de St. Barbaraparochie te Vreeswijk en de St. Nicolaasparochie te Jutphaas. Per 15 maart 1998 werd hij benoemd tot moderator en op 1 januari 2006 volgde zijn benoeming tot pastoor van de St. Barbaraparochie te Vreeswijk en de St. Nicolaasparochie te Jutphaas. Met ingang van 1 januari 2010 werd hij benoemd tot pastoor van de nieuwe parochie H. Drie-eenheid te IJsselstein.

“Wim behoorde tot een van de laatste jaargangen die studeerden op het Grootseminarie Rijsenburg. Het waren de jaren van het Tweede Vaticaans Concilie. Geïnspireerd door de oproep van paus Johannes XXIII om de Kerk bij de tijd te brengen, ging hij de pastorale praktijk in en was hij werkzaam in meerdere parochies. Hij was een harde werker waarbij ook hij moest ervaren dat ideaal en werkelijkheid niet altijd hetzelfde zijn. Maar in elke nieuwe situatie wist hij zijn verantwoordelijkheid als pastor waar te maken in het bestuur van de parochie, in zijn aandacht voor de mensen die aan zijn pastorale zorg waren toevertrouwd en in loyaliteit aan zijn collega’s,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het aartsbisdom heeft verstuurd.

Kardinaal Eijk: “Een jaar geleden werd Wim ernstig ziek. Met alle krachten die hij in zich had, heeft hij er voor gestreden om zijn ziekte te overwinnen. Enkele weken geleden kreeg hij te horen dat er geen genezing meer mogelijk was. Hij had er veel moeite mee om dat te aanvaarden, maar heeft zich uiteindelijk overgegeven, in dankbaarheid voor wat hij in al die jaren aan anderen heeft mogen geven. Voor zijn vele verdiensten in met name Nieuwegein en omgeving werd Wim in 2007 koninklijk onderscheiden en werd hij lid in de Orde van Oranje Nassau. Ons medeleven gaat uit naar zijn familie en allen die hem nabij waren. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken. Moge de Heer zijn dienaar opnemen in zijn heerlijkheid.”

Er is gelegenheid tot afscheid nemen op donderdagavond 15 mei tussen 19.00 en 20.00 uur in de H. Barbarakerk, Koninginnenlaan 3 te Nieuwegein. De eucharistieviering ten uitvaart wordt gehouden op vrijdag 16 mei om 11.00 uur in de bovengenoemde H. Barbarakerk. Aansluitend is de begrafenis op het R.-K. kerkhof naast de kerk. Na afloop is er gelegenheid elkaar te ontmoeten en te condoleren in restaurant Bourgondisch Vreeswijk, Dorpsstraat 58 te Nieuwegein.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht