Aartsbisdom > Nieuws > Pastoor Kolkman (Baarn) erekapelaan van de paus

Pastoor Kolkman (Baarn) erekapelaan van de paus

Emeritus-pastoor J. Kolkman uit Baarn is benoemd tot erekapelaan van de paus. Aartsbisschop Eijk maakte dit op 25 juli bekend na afloop van de Eucharistieviering in de Sint Nicolaaskerk bij gelegenheid van het 55-jarig priesterfeest van pastoor Kolkman en diens medewijdeling M. Vernooy. “Zonder priester geen Eucharistieviering,” aldus Eijk. Hij bedankte de in 1927 geboren oud-pastoor voor diens “buitengewone trouw” en vroeg om “gebed om roepingen voor ons aartsbisdom”. Kolkman (82) zal de huidige pastoor assisteren.

kolkman033-kl

Glaspaneel
Na afloop van de viering vertelde pastoor Kolkman dat hij mgr. Eijk had gevraagd om het niet over hem, maar over Christus te hebben in de preek: “En dat heeft hij gelukkig gedaan.” Over zijn benoeming tot erekapelaan van de paus was hij bescheiden: “Ik heb slechts mijn plicht gedaan.”
Tijdens de drukbezochte receptie kreeg Kolkman als cadeau een geldbedrag, dat hij van tevoren had bestemd voor het herstel van het glas-in-lood van de St. Nicolaaskerk, die momenteel wordt gerestaureerd. De opbrengst lag ruim 5000 euro boven de benodigde 50.000 euro. Daarnaast kreeg hij een glaspaneel overhandigd dat aan hem herinnert – dat zal een plaatsje krijgen in de te restaureren ramen.
De titel erekapelaan van de paus geldt als een kerkelijke onderscheiding. Deze kan worden toegekend aan priesters die zich op een bijzondere manier verdienstelijk hebben gemaakt. Een erekapelaan van de paus mag bij voorkomende gelegenheden ‘klein paars’ dragen: een zwarte toog met paarse zoom en een paarse sjerp, maar zonder borstkruis en ring. Ook mag hij zich ‘monseigneur’ noemen.

Foto’s: Gerard Adolfse

kolkman121-kl