Aartsbisdom > Nieuws > Pastoor Jansen benoemd in Metropolitaan Kapittel

Pastoor Jansen benoemd in Metropolitaan Kapittel

Kardinaal Eijk, aartsbisschop van Utrecht, heeft pastoor J.A.C. Jansen (1973) per 1 oktober benoemd als lid van het Metropolitaan Kapittel. Met de benoeming van kanunnik Jansen is het Metropolitaan Kapittel weer voltallig – op 1 juli trad pastor J. van der Vegt namelijk terug als kanunnik omdat hij is gestopt als pastoor. Jansen is pastoor van de samenwerkende parochies HH. Jacobus en Johannes te Borne, De Goede Herder te Hengelo en Heilige Geest te Goor.

Jurgen Arnoldus Christinus Jansen werd op 28 februari 1973 geboren te Gendringen. Met ingang van 1 januari 2000 werd hij benoemd tot kandidaat-priester in de sectie Groenlo, in de parochies O.L.V. Tenhemelopneming te Beltrum, H. Calixtus / Maria Moeder Gods te Groenlo en Christus Koning te Lievelde. Op 29 januari 2000 werd hij (transeunt) diaken gewijd. Na zijn priesterwijding op 23 september 2000 werd hij benoemd als priester in voornoemde parochies binnen de sectie Groenlo.

Met ingang van 1 september 2004 werd hij benoemd tot pastor binnen het parochieverband Zuid-West Twente. Met ingang van 1 september 2008 werd hij benoemd tot pastoor van de parochies H. Pancratius te Albergen, Onbevlekt Hart van Maria te Fleringen, H. Pancratius te Geesteren, H. Pancratius te Langeveen, Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand te Mariaparochie, H.H. Simon en Judas te Reutum, H. Pancratius te Tubbergen, H.H. Joseph en Pancratius te Vasse en H. Antonius Abt te Vriezenveen binnen het parochieverband Tubbergen.

Met ingang van 1 januari 2010 werd hij benoemd tot pastoor van de H. Pancratiusparochie te Tubbergen die ontstaan is door samenvoeging van de parochies waar hij op dat moment pastoor was. Per 1 juli 2013 werd hij eervol ontslagen als pastoor van deze parochie en benoemd tot pastoor van de H. Gabriëlparochie te Didam en tot lid van het pastoraal team van deze parochie.

Met ingang van 1 december 2020 werd hij eervol ontslagen als pastoor van de H. Gabriëlparochie en benoemd tot pastoor van de samenwerkende parochies HH. Jacobus en Johannes, De Goede Herder en Heilige Geest en tot lid van het pastoraal team van deze samenwerkende parochies.