Aartsbisdom > Nieuws > Pastoor Boogers benoemd in Metropolitaan Kapittel Aartsbisdom Utrecht

Pastoor Boogers benoemd in Metropolitaan Kapittel Aartsbisdom Utrecht

Kardinaal Eijk, aartsbisschop van Utrecht, heeft pastoor J.F.M. Boogers (1958) per 1 juli benoemd als lid van het Metropolitaan Kapittel. Met de benoeming van kanunnik Boogers is het Metropolitaan Kapittel weer voltallig. Boogers is sinds 1 september 2011 pastoor van de parochie Thomas a Kempis te Zwolle, per 1 augustus 2013 werd hij tevens benoemd tot pastoor van de H. Norbertusparochie te Dronten.

Hans Boogers werkte aanvankelijk op de afdeling kredietcontrole bij de Nederlandsche Middenstandsbank (in 1989 samengegaan met de Postbank). Daar hield hij zich vooral bezig met kredietverlening aan kleinere bedrijven. De altijd Kerkbetrokken bankmedewerker kreeg steeds sterker het gevoel priester te willen worden, waarbij met name de latere priester Van der Sman voor hem een belangrijke rol speelde. Boogers meldde zich op Bovendonk in het bisdom Breda, de priesteropleiding voor late roepingen. Daar startte hij in 1983 met zijn deeltijdopleiding, terwijl hij daarnaast bij de bank bleef werken.

In december 1988 ontving Hans Boogers van bisschop Ernst van Breda in Bovendonk de diakenwijding. Kardinaal Simonis wijdde hem op 23 juni 1989 in de kerk van de H. Johannes Geboorte te Wageningen tot priester. Zijn eerste benoeming als priester kreeg hij in Duiven en omgeving, een wat groter parochieverband waar hij verantwoordelijk werd voor gemeenschapsopbouw.

Per 1 mei 1995 werd hij benoemd tot pastor in het samenwerkingsverband van de parochies Culemborg – Buren/Geldermalsen en de Lingestreek, in 16 juni 1996 volgde zijn benoeming tot pastoor van de parochie H. Barbara te Culemborg, de parochie H. Gregorius/H. Suitbertus te Buren/Geldermalsen en de parochies van de Lingestreek.

In november 2004 volgde zijn benoeming tot pastor in het pastoraal team van het parochieverband Groenlo-Neede en tot pastoor van de parochies Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming te Beltrum, H. Calixtus / H. Maria Moeder Gods te Groenlo en Christus Koning te Lievelde. Per 1 januari 2011 werd hij pastoor van de St. Paulusparochie, die ontstond door samenvoeging van de parochies binnen het parochieverband NOACH. Momenteel is hij pastoor van de parochie Thomas a Kempis te Zwolle en de H. Norbertusparochie.