Aartsbisdom > Nieuws > Voor de Paastijd: ‘Lichtweg’ met kinderen

Voor de Paastijd: ‘Lichtweg’ met kinderen

“Ten behoeve van de Paastijd is er in ons aartsbisdom een ‘lichtweg’ met kinderen in voorbereiding,” zo kondigt hulpbisschop Woorts aan. Mgr. Woorts is tevens vicaris voor liturgie binnen het Aartsbisdom Utrecht. “Waar tijdens het bidden van de kruisweg in 14 staties het lijden en sterven van onze Heer Jezus wordt overwogen, zo worden met de lichtweg (eveneens 14 staties) de verrijzenis, de hemelvaart en Pinksteren dankbaar herdacht,” aldus de hulpbisschop.

Vier personen hebben een lichtweg uitgewerkt op basis van passages uit het ‘Evangeliarium voor vieringen met kinderen’. Na elke statie is er een gebed en een korte tekst om te zingen. Tevens kunnen aan de nieuwe paaskaars alle aanwezigen kaarsjes ontsteken en het geloof van het Doopsel hernieuwen. De lichtweg met kinderen kan gebeden worden in de kerk, maar ook op school, thuis of op een andere plaats. Mgr. Woorts: “Zeker ook in een zieken- of verpleeghuis kan met medewerking van kinderen de lichtweg een mooi moment van gebed en verdieping van geloof zijn.”
De passages uit de Evangeliën kunnen – zoals bij het Passieverhaal – door verschillende personen worden voorgelezen, onder wie door kinderen. Zij kunnen de staties ook uitbeelden.

“De teksten zijn zo goed als klaar,” aldus mgr. Woorts, “over de lay-out wordt nog nagedacht. We hopen dat de lichtweg binnen afzienbare tijd digitaal kan worden toegestuurd aan de priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers van het Aartsbisdom. We kondigen de lichtweg nu reeds aan, opdat degenen die deze willen gaan bidden in onze parochies, scholen of instellingen, dit kunnen inplannen. De lichtweg kan gebeden worden vanaf Paasmorgen – dus na de Paaswake – gedurende de gehele Paastijd, in zijn geheel of in delen.”