Aartsbisdom > Nieuws > Opus Dei vijftig jaar in Nederland

Opus Dei vijftig jaar in Nederland

“Vandaag vieren we de gedachtenis van de heilige Jozefmaria Escrivá de Balaguer die in 1928 in Spanje het Opus Dei oprichtte, overleed in 1975 en in 2002 heilig werd verklaard door paus Johannes Paulus II. Deze gedachtenis, dit feest, wordt gemarkeerd door een bijzonder jubileum. We vieren vandaag dat 50 jaar geleden in 1959 de afdeling van het Opus Dei Nederland werd gesticht. We willen God danken voor het vele werk dat door het Opus Dei ook hier in Nederland tot stand is gebracht en vragen de rijkste zegen voor de leden van het Opus Dei en het werk dat ze doen”.

Met deze inleidende woorden opende mgr. Eijk de plechtige Eucharistieviering op 24 juni in de Catharinakathedraal te Utrecht. Ook bischop Punt van Haarlem (op 25 juni in Amsterdam), bisschop Wiertz van Roermond (op 25 juni in Maastricht) en bisschop Hurkmans van Den Bosch (op 26 juni in Tilburg) gaan deze dagen voor in vieringen die het jubileum van Opus Dei herdenken.

Dramatisch moment
Er zijn inmiddels 50 jaar verstreken sinds het Opus Dei zich vestigde in Nederland. In zijn homilie blikte aartsbisschop Eijk terug op de periode van de Nederlandse kerkgeschiedenis vanaf de jaren ‘40. In 1948 schrijft de toekomstige paus Johannes Paulus II al over de Nederlandse Kerk dat hij een doorleefd geloofsleven mist, een persoonlijke relatie met Christus. “Eind vijftiger jaren heeft men in toenemende mate scheiding tussen geloof en leven ervaren. Daardoor verloor het geloof zijn betekenis, ook al was de Kerk aan de buitenkant nog zo’n bloeiende organisatie,” aldus mgr. Eijk. Hij stelde dat het Opus Dei in 1959 op een dramatisch moment voor de Kerk kwam, maar tegelijkertijd ook op het juiste moment, door Gods Voorzienigheid. De geest van het Opus Dei laat de gelovige een link leggen tussen geloof en dagelijks leven, namelijk in de arbeid en dagelijkse werkzaamheden.

‘Durven uitvaren’
Hij sprak erover dat de Kerk missionair is; “…ook moeten de netten uitgeworpen worden buiten de kerk, de parochie…” In het Opus Dei functioneren de mensen als vissers van mensen heel uitdrukkelijk buiten de kerk, op de universiteit, op school, op het werk. Dat dit een aanslag doet op de vrijheid van mensen is een verkeerde veronderstelling. Een kenmerk van het Opus Dei is juist, aldus mgr. Eijk, dat de vorming gericht wordt op het groeien van innerlijke vrijheid en menselijke deugden.
“Durven uitvaren…dat heeft het Opus Dei gedaan en doet het nog. De vangst is niet massaal, maar dat vraagt de Heer ook niet. Er is vangst, veel mensen hebben langs deze weg Christus ontdekt…”
Hij sloot de homilie af met de woorden: “We kijken terug op een halve eeuw die niet gemakkelijk was, maar waarop de Nederlandse afdeling van het Opus Dei en de Nederlandse Kerkprovincie met dankbaarheid terug kunnen kijken.”
Na afloop was er gelegenheid voor ontmoeting en werden onderwijsprojecten in vijf landen van sub-Sahara Afrika gepresenteerd. Meer informatie over Harambee, het solidariteitsproject dat op 6 oktober 2002 werd opgericht, is te vinden op: www.harambee-africa.org en www.opusdei.nl.