Aartsbisdom > Nieuws > Oproep provincie Gelderland: meld religieus erfgoed aan

Oproep provincie Gelderland: meld religieus erfgoed aan

De provincie Gelderland roept eigenaren van religieus erfgoed op om mee te werken aan een inventarisatie van de restauratiebehoefte. In één maand tijd wil de provincie dit in kaart brengen om zo een goed beeld te krijgen van alle noodzakelijke restauraties. De provincie start een kort maar intensief onderzoek naar de totale restauratiebehoefte onder eigenaren. Sinds 2008 is er een globaal overzicht van deze behoefte maar het beeld is niet compleet. Daarom de oproep aan alle eigenaren om aan dit onderzoek mee te werken – ze kunnen tot uiterlijk 20 december 2009 melden. Een compleet beeld is de basis voor het beleid en verdeling van geld.

Het religieus erfgoed, zoals kerken, begraafplaatsen, kapelletjes, kerkepaden en kloosters staat onder druk. Uit cijfers blijkt dat door onder andere de ontkerkelijking veel besturen de gebouwen niet meer kunnen onderhouden laat staan op een verantwoorde manier restaureren.

Landelijk probleem
Dit is een landelijk probleem. In het jaar 2008, het jaar van het Religieus Erfgoed, is er door het Gelders Genootschap gestart met het aanleggen van een Beleidsdatabase Religieuze Gebouwen.
“Het is heel belangrijk dat er zicht komt op de ontbrekende gegevens om goed beleid te maken,” zo schrijft de provincie Gelderland in een persbericht. “In navolging op het eerdere inventarisatieverzoek is de provincie nu gestart met een verkorte inventarisatie. Wij proberen alle eigenaren van religieus erfgoed te bereiken maar helaas hebben wij niet van iedereen een adres. Wij doen daarom op de mensen een beroep om eigenaren van religieus erfgoed te attenderen op deze inventarisatie.”

Steunpunt
Eigenaren van religieus erfgoed, die mee willen werken kunnen contact opnemen met het steunpunt. Dit is dagelijks bereikbaar van 13.30 tot 17.00 uur. (uitgezonderd woensdag), contactpersoon: mevr. T. Lambert, tel.: 026 3599755, e-mail: a.lambert@prv.gelderland.nl.
De inventarisatie wordt uitgevoerd in samenwerking met Erfgoed.nu Lilian Grootswagers en bureau Religieus Erfgoed Beheer Herman Westerbeek. Er is een vragenlijst opgesteld voor gemeentelijke overheden en eigenaren. De inventarisatie loopt tot het eind van dit jaar.

(Foto: de enkele jaren geleden fraai gerestaureerde H. Martinuskerk te Baak).