Aartsbisdom > Nieuws > Opnieuw Mariaweek in Utrechtse kathedraal

Opnieuw Mariaweek in Utrechtse kathedraal

Van 4 t/m 8 februari organiseert de Salvatorparochie voor het derde jaar op rij voor alle inwoners van Utrecht de Mariaweek in de Sint Catharinakathedraal. De parochie staat stil bij de betekenis die Maria heeft voor iedere gelovige die wil leven vanuit de Heilige Schrift en de traditie. “In Maria zien wij een tochtgenoot, een deelgenoot en een lotgenoot voor iedere mens,” zo staat op de website van de kathedraal te lezen.

“Zij kent de facetten van het leven in de goede en kwade zin van het woord. Zowel sterkte als kwetsbaarheid, vreugde en verdriet. Maria komen wij tegen bij de geboorte te Bethlehem, bij de viering van de bruiloft van Kana, bij de ontmoeting met Jezus en op het einde onder het kruis. Bij die laatste ontmoeting worden Maria en Johannes de evangelist aan elkaar gegeven en in het verlengde daarvan, worden wij en Maria aan elkaar gegeven.”
“Deze week staan we ook stil bij de verschillende bedevaartplekken in Europa, die veel pelgrims trekken en waar Maria vereerd wordt onder vele aspecten. Het thema van de week is dan ook: Durf een stap te zetten.”
De avonden in de kathedraal zien er als volgt uit:
– 18.30 uur: uitstelling van H. Sacrament. Bidden van de rozenkrans en gezongen litanie
– 19.00 uur: gezongen H. Mis met op het einde, de persoonlijke opdracht en kaarsenhulde
– Na afloop koffie, thee en samenzijn in de voormalige pastorie, Nieuwegracht 61.

Parochie Sint Jan de Doper
In de parochie Sint Jan de Doper (Vinkeveen e.o.) wordt er zoals aldaar gebruikelijk een vijfdaagse Mariaweek georganiseerd. Deze valt meestal rond 11 februari, de dag waarop het feest van Maria van Lourdes wordt gevierd. Omdat Pasen – en daarmee Aswoensdag – in 2013 echter vroeg vallen, viert de parochie de Mariaweek dit jaar van 4 tot 8 februari: de week vóór het feest van Maria van Lourdes en twee dagen na het feest van Maria Lichtmis. Verschillende koren en voorgangers verlenen hun medewerking aan deze vieringen, die ´s avonds om 19.00 uur beginnen in het eucharistisch centrum van Mijdrecht/Wilnis (Driehuisplein 1, Mijdrecht).
Aan het einde van iedere viering is er een lichtprocessie, waarbij de aanwezigen hun kaarsjes naar Maria brengen. “Hoe vaak wordt er niet een kaarsje aangestoken? Met al onze wensen en vragen, met onze zorgen en pijn bij Maria, de moeder van Jezus. U bent allen van harte uitgenodigd, zo maar één keertje of iedere avond,” zo laat het parochiesecretariaat weten.

Foto: Mariakapel in Sint Catharinakathedraal