Aartsbisdom > Nieuws > Opnieuw daling inkomsten Kerkbalans

Opnieuw daling inkomsten Kerkbalans

Een lachend bruidspaar, ontroerde jonge ouders die hun baby laten dopen, een opa die zijn kleinzoon iets uitlegt, een meisje dat met verwondering de ruimte van een kerk in zich opneemt, een vrouw die soep deelt: beelden van de nieuwe campagne van Kerkbalans.

‘Mijn kerk in balans’ is de slogan, maar ook: mijn kerk viert, mijn kerk ontroert, mijn kerk inspireert en zo kan elke Kerkbalansvrijwilliger de slogan ‘mijn kerk…’ verder invullen. Tijdens een persconferentie op 14 januari in Utrecht werd de nieuwe campagne gepresenteerd en werden de resultaten van 2013 gepresenteerd. Opnieuw valt een daling te constateren: voor de R.-K. Kerk ruim 5 procent, de PKN noteerde een daling van 2,2 procent.

Tijdens de persconferentie ging ook een korte film in première. Deze speelt een belangrijke rol speelt bij het informeren over Kerkbalans. In de nieuwe campagne speelt de vernieuwde website www.kerkbalans.nl een centrale rol. Nieuw aan de site is dat deze een publiekspagina heeft en een organisatiedeel. De publiekspagina is voor iedere belangstellende toegankelijk, maar vooral gericht op de eigen kerkelijke achterban. Het organisatiedeel richt zich op degenen die in hun lokale kerk de Actie Kerkbalans organiseren. Hier is onder het stappenplan te vinden en zijn in de webwinkel bestellingen te plaatsen voor de materialen, die qua tekst en beeld lokaal aanpasbaar zijn.

De inkomsten uit Kerkbalans voor de R.-K. Kerk bedragen in 2013 bijna € 54 miljoen, een daling van ruim 5 procent ten opzichte van 2012. Dit is een sterkere daling dan in de jaren 2010-2012, toen deze inkomsten jaarlijks met 3 procent afnamen. Naar verwachting is de daling vorig jaar minder geweest. Hoewel nog niet alle cijfers bekend zijn, zouden die percentages voor de PKN en R.-K. Kerk -2,3 en -3 zijn.
De hoofdoorzaken van de afnemende opbrengsten zijn de terugloop van het aantal kerkleden en het feit dat de groep grootste gevers vergrijst en kleiner wordt. Het inzamelen van geld vormt de belangrijkste inkomstenbron, inkomsten uit bezittingen en vermogen, blijven redelijk stabiel.

kerkbalans-2015-1-akruse kerkbalans-2015-3-eduijssens

Emile Duijsens, econoom van het bisdom Haarlem-Amsterdam en voorzitter van de Interkerkelijke Commissie Geldwerving, keek tijdens de persconferentie ook vooruit: “Een belangrijk actiepunt voor de kerkelijke geldwerving betreft de participatie van de nieuwe generaties die niet meer ‘vanzelf’ geven. Wij beogen meer van hen tot een bijdrage te bewegen, en zo mogelijk tot een hogere bijdrage. Dit vraagt ook om andere vormen van geldwerving, zoals: wervingsacties gekoppeld aan een concrete activiteit van de kerk, crowdfunding, het benaderen van randkerkelijken. Daarnaast is een betere uitvoering van Kerkbalans nodig. Ondanks alle inspanningen en goede bedoelingen van onze vrijwilligers zijn hier nog substantiële verbeteringen wenselijk en mogelijk. Verbeteringen in het gebruik van administraties en in de aanschrijving van kerkleden. Hiertoe heeft de Commissie Geldwerving instrumenten en ondersteuning ontwikkeld.”
Duijsens noemde het goed dat “het bed af en toe wordt opgeschud.” Een nieuwe campagne kan voor vrijwilligers ook een manier zijn om hun werkwijze onder de loep te nemen.

Meer informatie is te vinden op de website van Kerkbalans.

Tags: