Aartsbisdom > Nieuws > Op Tocht: Heilig Land en jubileum koor

Op Tocht: Heilig Land en jubileum koor

Het decembernummer van ‘Op Tocht’ is verschenen. Hierin is volop aandacht in woord en beeld voor de bedevaart naar het Heilig Land, die het Aartsbisdom Utrecht vorige maand organiseerde. De pelgrims reisden door Jordanië en Israël en eindigden hun indrukwekkende bedevaart in Jeruzalem. Daarnaast bevat dit nummer een verslag van de voorbereidingsbijeenkomst op de Wereldjongerendagen in Panama.

Eind november verzamelden de Nederlandse deelnemers zich in Bruinisse. Vanuit het Aartsbisdom Utrecht waren jongeren maar ook enkele priesters naar deze plaats afgereisd. Zo gaf Anton ten Klooster een minicollege over de zaligsprekingen van Jezus (uit de Bergrede), bezien vanuit de theologie van de heilige Thomas van Aquino. De Colombiaanse priester Mauricio Meneses Santiago werkt in het aartsbisdom, hij gaf een stoomcursus Spaans en een korte introductie Latijns-Amerikaanse dans.

Verder bevat dit nummer onder meer een artikel over het jubileum 150 jaar koormuziek in de Sint Catharinakathedraal, dat volgend jaar wordt gevierd. Het Kathedrale Koor telt ongeveer 80 vaste zangers, met zo’n 25 middelbare scholieren en 40 kinderen uit groep 7 & 8 van de Kathedrale Koorschool. “Omdat het koor met zijn liturgische taak alleen kerkgangers bereikt, wil het Kathedrale Koor in zijn jubileumjaar de verbinding aangaan met inwoners en bezoekers van Utrecht. Daartoe is een gevarieerd programma samengesteld, met als motto ‘een Cadeau aan de Stad’,” vertelt dirigent Gerard Beemster in het Utrechtse bisdomblad.

Kardinaal Eijk sprak tijdens een bijeenkomst voor FNV-leden in Twente. Aanleiding voor de bijeenkomst was de constatering dat zowel bij de kerken als bij de vakbeweging afnemende belangstelling en teruglopende ledentallen worden gesignaleerd. Wat beweegt in deze moderne tijden de Kerk en wat beweegt de Vakbeweging, en waar staan ze eigenlijk voor? De Utrechtse aartsbisschop riep hoger-opgeleiden op tot solidariteit met andere sociale lagen in de samenleving. Ook benadrukte hij het belang van lid worden van een vakbeweging, “om zo te zorgen voor een stevige intermediaire instantie tussen hen en de overheid en de werkgevers.” In zijn column in deze decembereditie gaat de kardinaal verder in op deze thematiek.

Klik hier voor de column van kardinaal Eijk
Klik hier voor een abonnement op ‘Op Tocht’
Klik hier voor een los nummer van ‘Op Tocht’