Aartsbisdom > Huwelijk en gezin > Op naar het grootste feest: de Goede Week en Pasen

Op naar het grootste feest: de Goede Week en Pasen

Aan het begin van de Goede Week schrijft Elise Bangma-Mertens (medewerker Huwelijk en Gezin) in een nieuw artikel over deze week “die ons via het Paastriduüm naar het feest van Pasen brengt.” Hierin staat ze stil bij “alles wat er gaat gebeuren deze week” en reikt ze een aantal suggesties aan om deze bijzondere periode te vieren binnen het gezin.

Bangma-Mertens: “Dit jaar mogen we gelukkig weer meedoen met alle vieringen in de Kerk. En in de Goede Week zijn dat er genoeg. Zo herdenken we op Witte Donderdag dat Jezus met zijn 12 apostelen het laatste Avondmaal vierde. Op deze avond stelde Hij ook de Eucharistie en het priesterschap in. Het is mooi als je samen naar de H. Mis kan, maar als dat niet lukt, kun je ook proberen thuis aandacht te schenken aan dit hoogfeest.” Als voorbeeld noemt ze onder meer een maaltijd houden die doet denken aan een Pesachmaaltijd.
Op Goede Vrijdag is het gebruikelijk om ’s middags de kruisweg te bidden. “Dit kan gezamenlijk in de kerk, maar dit kan ook thuis in het gezin. Er zijn veel mooie, eenvoudige afbeeldingen te vinden die ook geschikt zijn voor kinderen. Misschien kun je de kruisweg nog verduidelijken door ook bepaalde symbolen of voorwerpen te gebruiken bij de staties. Zo wordt het een stuk concreter voor de kinderen,” aldus Bangma-Mertens.

“Stille Zaterdag is de dag om je voor te bereiden op het Paasfeest, een laatste dag van het wachten op de Verrijzenis. Je kunt deze dag gebruiken om je huis klaar te maken voor Pasen. Misschien maak je wel een paastafel, versier je paastakken en kook je de eieren al voor het paasontbijt. Vergeet ook niet om een moment stil te zijn en even te bidden. Probeer je bijvoorbeeld te verplaatsen in de apostelen, die nog geen idee hadden wat er stond te gebeuren en voor wie die dag echt een stille, verdrietige dag was,” zo luidt de suggestie van Bangma-Mertens.
“En dan, na deze lange voorbereiding is het eindelijk feest: Jezus verrijst uit de doden, Hij leeft! Het is Pasen. En vergis je niet, Pasen is niet maar één dag… het zijn er vijftig! 50 dagen lang vieren we het mysterie van de verrijzenis. Trek je mooiste kleding aan naar de H. Mis, zing uit volle borst mee met ‘U zij de glorie’ en maak er echt een feestje van. In de komende 50 dagen zou je verschillende paasknutselwerkjes kunnen doen of je kunt (weer) een speciale kalender bijhouden tot Pinksteren. […] Laten we het feest van Pasen dus groot vieren, met vreugde en dankbaarheid voor het onmetelijke offer dat Jezus uit liefde voor ons gebracht heeft. Zalig Pasen!”

Lees het volledige artikel hier