Aartsbisdom > Nieuws > Ontmoetingsdag voor ‘nieuwe katholieken’: Op weg naar het hart van geloven

Ontmoetingsdag voor ‘nieuwe katholieken’: Op weg naar het hart van geloven

‘Op weg naar het hart van geloven’ was het thema van de Diocesane ontmoetingsdag voor ‘nieuwe katholieken’ en catechumenen op zaterdag 26 januari. Deze titel is ontleend aan een brochure van de Franse bisschoppen, die binnenkort in Nederlandse vertaling verschijnt. Zo’n 50 deelnemers kwamen deze dag samen op Dijnselburg (Zeist). Een aantal deelnemers liet zich afschrikken door de voorspelde sneeuw voor deze dag.

De aanwezigen hoorden eerst twee inspirerende inleidingen. Rolanda Correia, jongerencoördinator van de Kaapverdische parochie in Rotterdam en presentatrice bij RKK, vertelde een persoonlijk verhaal. Zij groeide op in een gelovig gezin, waarin naar de kerk gaan vanzelfsprekend was. Pas na het overlijden van haar moeder ontdekte zij dat de parochie eigenlijk een hele grote familie was. Ze merkte hoe belangrijk het is om een gemeenschap te zijn en dat geloven ook echt kon helpen. In diezelfde periode werd de vanzelfsprekendheid uit haar jeugdig geloven doorbroken en kwam zij tot een persoonlijke beleving van haar band met God.

rolanda-correia-foto-rkk-kl
Rolanda Correia (foto: RKK)

Rolanda Correia ziet het als haar roeping om jongeren aan het denken te zetten en zich thuis te laten voelen, zodat ze kunnen ontdekken dat ook zij uitgenodigd zijn bij Jezus aan tafel. In haar leven is God niet weg te denken, zij is constant met Hem in gesprek. De deelnemers aan de ontmoetingsdag hoorden haar vertellen over haar persoonlijke band met God, die haar naar eigen zeggen tot een gezegend mens maakt.

Pelgrim zijn
De tweede spreker was mgr. Hoogenboom, die op heel persoonlijke wijze over zijn eigen geloofsgeschiedenis vertelde. Ook hij sprak over zijn jeugd, waarin het geloof een zekere vanzelfsprekendheid had. Na zijn rechtenstudie werd hij als het ware ‘bij de kerk gesleept’ toen de pastor van zijn parochie een beroep op hem deed. Hij vertelde over zijn besef pelgrim te zijn op aarde, op weg naar het eeuwig thuis, maar ook op weg naar het hart van het geloven. Geloofsgesprekken zijn daarbij heel belangrijk: gesprekken van hart tot hart, die gaan over wat je echt bezig houdt en die ook met niet-gelovigen heel spannend en boeiend kunnen zijn. Ook om te ontdekken: wat geloof je zelf! Mgr. Hoogenboom vertelde vervolgens nog over de sociale leer van de Kerk, met als uitgangspunt de menselijke waardigheid en het geroepen zijn tot gemeenschap, tot solidariteit. Geloven is van betekenis voor het algemene welzijn van alle mensen.

Bisschop Hoogenboom
Mgr. Hoogenboom

Gespreksrondes
Na de inleidingen werden de deelnemers opgesplitst in vier groepen om onder leiding van de leden van de Diocesane Werkgroep in gesprek te gaan. In de eerste gesprekronde stond centraal hoe geloven het leven van de deelnemers verlicht had. In een tweede ronde na de lunch werd dieper doorgepraat. Zo werd het geloofsgesprek waar mgr. Hoogenboom over gesproken had ook direct in de praktijk gebracht.
Tijdens de lunchpauze hadden de aanwezigen gelegenheid een kleine informatiemarkt te bezoeken. De dag werd besloten met een korte vesperviering in de kapel van Dijnselburg. Voor begeleiders was er deze dag geen apart programma. Zij zullen, na het verschijnen van de brochure ‘Op weg naar het hart van geloven’, een uitnodiging ontvangen voor een studiebijeenkomst.

Edith Vos, secretaris Diocesane Werkgroep Catechumenaat

Foto boven: Dijnselburg