Aartsbisdom > Nieuws > Ontmoeting Oud-Katholieke en Rooms-Katholieke Kapittels

Ontmoeting Oud-Katholieke en Rooms-Katholieke Kapittels

Leden van het Metropolitaan Kapittel van het Rooms-Katholieke Aartsbisdom Utrecht en het Metropolitaan Kapittel van het Oud-Katholieke Aartsbisdom Utrecht ontmoetten elkaar op 4 oktober in het (r.-k.) aartsbisschoppelijk paleis aan de Maliebaan. De twee aartsbisschoppen en de leden van de beide kapittels spraken met elkaar over het synodale proces in de Oud-Katholieke Kerk en in de Rooms-Katholieke Kerk.

Vanuit het Oud-Katholieke Aartsbisdom Utrecht hield deken drs. Van der Velde een inleiding over de vorm en inhoud van de synodale processen in de Oud-Katholieke Kerk. Kardinaal Eijk sprak op zijn beurt over de vraag hoe het Rooms-Katholieke Aartsbisdom Utrecht in 2021 en 2022 de diocesane voorbereiding van de Bisschoppensynode (die zal plaatsvinden te Rome in het najaar van 2023) heeft vormgegeven en hoe de Nederlandse R.-K. Kerkprovincie dat heeft gedaan.
Aansluitend baden de deelnemers de Vespers in de naar St. Willibrord vernoemde huiskapel (gedachtenis van de H. Franciscus), waarna een gezamenlijk diner de ontmoeting afsloot.

Vanuit het Oud-Katholieke Aartsbisdom Utrecht namen deel: mgr. B. Wallet, aartsbisschop van het Oud-Katholieke Aartsbisdom Utrecht en voorzitter van het Metropolitaan Kapittel; drs. W. van der Velde, deken van het Metropolitaan Kapittel en deservitor van de parochie van de H. Martinus te Groningen; drs. M. Ridder, secretaris van het Metropolitaan Kapittel, pastoor van Hilversum en geestelijk verzorger Tergooi; drs. L. Wijker, arcarius van het Metropolitaan Kapittel en pastoor van ‘s-Gravenhage en Schiedam; drs. L. van Straaten, assisterend pastoor van Eindhoven en studentenpastor van het OK Seminarie en drs. H. Schoon, pastoor van Dordrecht en assisterend pastoor van Utrecht.
Namens het Rooms-Katholieke Aartsbisdom Utrecht namen deel kardinaal Eijk, aartsbisschop van het Rooms-Katholieke Aartsbisdom Utrecht; J.F.M. Boogers, pastoor van de St. Martinusparochie te Utrecht en plebaan van de St. Catharinakathedraal; mgr. mr. drs. Th.C.M. Hoogenboom, hulpbisschop van Utrecht, vicaris-generaal, officiaal en proost van het Metropolitaan Kapittel; drs. A.J. Huitink, pastoor van de samenwerkende parochies Thomas a Kempis (Zwolle e.o.), H. Norbertus (Oostelijk-Flevoland) en H. Christoffel (Steenwijkerwold e.o.) en penningmeester van het Metropolitaan Kapittel; H.A.M. de Jong, pastoor van de parochie HH. Paulus en Ludger (Groenlo e.o.) en secretaris van het Metropolitaan Kapittel; mgr. A.J.J. Woolderink, vicaris-generaal van het Militair Ordinariaat; pastoor van de St. Jorisparochie en de Elisaparochie (beide te Almelo) en mgr. drs. H.W. Woorts, hulpbisschop van Utrecht, vicaris-generaal, bisschoppelijk vicaris van het vicariaat Utrecht en bisschoppelijk vicaris voor liturgie en bedevaarten.