Aartsbisdom > Nieuws > ON THE WAY! Met een rugzak vol ervaring terug

ON THE WAY! Met een rugzak vol ervaring terug

Van 10 tot en met 16 augustus hielden twaalf jongeren een trektocht onder leiding van pastoor Gerben Zweers (parochies Paus Johannes XXIII en H. Suitbertus). Het einddoel van de reis met als thema On the way was Echternach, waar het graf van Sint Willibrord zich bevindt. Iedere deelnemer droeg zelf zijn of haar bagage in een rugzak. Alleen de tenten en het kookgerei werden steeds naar de camping gebracht.

Na de viering op zondag 10 augustus in de Sint Barbarakerk in Culemborg, waarbij ieder de zegen kreeg, vertrok de groep naar Clervaux (Luxemburg) voor de start van de tocht. Pastoor Zweers vertelt: “In totaal liepen de deelnemers 80 kilometer door het prachtige Luxemburgse land. Het was pittig; voor sommigen vormden blaren pijnlijke herinneringen aan het lopen. De ene keer was het een steile klim, over smalle paadjes en holle wegen. Een andere keer liep de groep door kleine dorpjes of een oud stadje als Vianden. Soms hield de weg gewoon op en gingen de jongeren dwars door het bos een helling af. De uitzichten waren mooi – de ene keer werd er gepraat en vooral gezongen en de andere keer was iedereen stil, zeker als er een steile helling was. Op het kampterrein werd er gekookt en was er ‘s avonds catechese of een spel. Het weer was niet altijd even goed, maar dat maakte het dicht op elkaar zitten in een tent wel knusser. In Diekirch vierden we de Eucharistie, evenals in Echternach bij het graf van Willibrord. De laatste dag voeren de jongeren met een kano over de Sure. Die was nogal gezwollen door de vele regen en veranderd in een snelstromende, stevige rivier. Een aantal jongeren kwam daardoor in de problemen toen hun kano omsloeg, maar dat heeft uiteindelijk de pret niet kunnen drukken. Dan heb je achteraf altijd een stoer verhaal! On the way was een heerlijke tocht met een pittige klim, een mooi uitzicht, een goed gesprek, een lied en gebed.”

trektocht2014b trektocht2014c

Tags: