Aartsbisdom > Nieuws > Oecumenische herdenkingswake in Apeldoorn

Oecumenische herdenkingswake in Apeldoorn

In de Mariakerk te Apeldoorn hield de Sant’Egidio-gemeenschap op 25 maart een ‘oecumenische herdenkingswake van de martelaren van onze tijd’. Hulpbisschop mgr. Woorts ging voor in deze gebedsdienst, waarbij ook vertegenwoordigers aanwezig waren van onder meer de Syrisch-orthodoxe Kerk, de Koptisch-orthodoxe Kerk, de Servisch-orthodoxe Kerk, de Oud-Katholieke Kerk en de Protestantse Kerk in Nederland.

De icoon van de martelaren van deze tijd stond opgesteld vlakbij de voorgangers. Tijdens de gezamenlijke gebedsdienst werden per werelddeel de namen voorgelezen van christenen die recent vanwege hun geloof zijn omgebracht. De diverse voorgangers spraken daarbij de voorbeden uit, waarna steeds een kaarsje werd aangestoken.

Mgr. Woorts hield een korte overweging, waarin hij stil stond bij een ontmoeting die hij recent had met een gevluchte christen uit Irak. Op aandringen van zijn eigen ouders zocht hij deze man op in het Egyptische eethuisje waar hij werkt. Mgr. Woorts: “Hij was vol vuur over zijn geloof en begreep ook niets van het geringe getuigen door Nederlandse christenen, zoals hij ook niets begreep van de kerksluiting hier. Tegen de verdrukking in getuigen hij en anderen van hun christelijk geloof.” De Utrechtse hulpbisschop benadrukte vervolgens “dat er in onze parochies steeds meer christenen zijn die vanwege hun geloof moesten vluchten. In de persoonlijke ontmoeting komen de woorden van Christus over vervolging zeer nabij.” Velen dragen het kruis van Christus tot in de dood – “dat was al zo in de Oudheid, maar ook nu nog.”

Mgr. Woorts herinnerde aan de brief die patriarch Kirill van Moskou aan paus Franciscus stuurde, waarin hij onder meer schrijft dat “orthodoxen en katholieken vastbesloten moeten zijn om hun inspanningen te combineren om gekwelde en vervolgde christenen in verschillende delen van de wereld te beschermen, omdat deze mensen onze steun en hulp nodig hebben.” Mgr. Woorts: “Aan die samenwerking en steun wil deze gebedswake ook bijdragen. Maar we moeten ook attent zijn op christenen in onze eigen gemeenschappen die een heel verhaal met zich meedragen. Vaak kunnen zij hier niet het werk doen waarvoor ze zijn opgeleid. Deze vervolgde medechristenen verrijken onze parochies en gemeenten, ook met hun devoties en liturgie. Hun kracht getuigt van de Heilige Geest die Christus ons beloofd heeft.”

Het Gebed voor de Martelaren, dat de Sant’Egidio-gemeenschap sinds het jaar 2000 jaarlijks in de Goede Week bidt, ontstond uit de wens van paus Johannes Paulus II om het geloofsgetuigenis van de martelaren van de twintigste eeuw te gedenken. Het martelaarschap verenigt christenen van alle belijdenissen en is daarom een thema bij uitstek voor een oecumenische ontmoeting.

Tags: