Aartsbisdom > Nieuws > ‘Oecumene Aan Tafel!’ ontvangt Marcel Sarot en Klaas van der Kamp

‘Oecumene Aan Tafel!’ ontvangt Marcel Sarot en Klaas van der Kamp

In Het Brandpunt te Amersfoort (Laan naar Emiclaer 101) vindt zondag 15 maart de derde ‘Oecumene Aan Tafel!’ plaats. De lunchbijeenkomst staat ditmaal in het teken van de theologie. Als gasten schuiven aan de theologen prof. dr. Marcel Sarot en drs. ing. Klaas van der Kamp.

Tijdens de zondagse lunchbijeenkomsten van ‘Oecumene Aan Tafel!’ gaan de deelnemers in op verschillende aspecten van de oecumene met als doel ontmoeting, bezinning en inspiratie over de oecumene onder de aandacht te brengen als uitdaging voor Kerk en samenleving. De eerste bijeenkomst stond in het teken van kerkelijke oecumene, tijdens de tweede ontmoeting stond spiritualiteit centraal en de derde ‘Oecumene Aan Tafel!’ focust met de gasten Sarot en Van der Kamp op de theologie.

“Met beide theologen zullen we in gesprek gaan over de vraag welke thema’s er spelen in de theologie die relevant zijn voor de oecumene. En wij vragen hen: is er vanuit theologisch denken iets mee te geven aan de hedendaagse mens die nadenkt over oecumene en deze in de praktijk handen en voeten wil geven?,” zo kondigt de organisatie van ‘Oecumene aan Tafel!’ aan.

Prof. dr. Sarot is hoogleraar fundamentele theologie aan Tilburg University en sinds januari 2015 voorzitter van de Katholieke Vereniging voor Oecumene. Hij studeerde en werkte gedurende geruime tijd aan een protestantse theologie opleiding. Sarot is diaken van het Aartsbisdom Utrecht.
Drs. ing. Van der Kamp is predikant en algemeen secretaris van de Raad van Kerken in Nederland. Van zijn hand verscheen in 2014 het boek ‘Raven’, waarin hij een nieuw licht werpt op klassieke thema’s van de Bijbel en theologie als weg naar eenheid. Van der Kamp “ziet een nieuwe kans voor theologie en oecumene als we de gedachte over een ‘organisatorische eenheid’ loslaten en ruimte bieden aan een spirituele oecumene waarbij mensen elkaars eigenheid erkennen en positief waarderen,” aldus de organisatie.

Aanvang: 13.00 uur. Aanmelden: oecumeneaantafel@hetbrandpunt.net. Kosten: € 5 p.p. voor de lunch.