Aartsbisdom > Nieuws > Nieuwe Utrechtse parochie presenteert zich met Martinusdag

Nieuwe Utrechtse parochie presenteert zich met Martinusdag

Sint Maarten is de schutspatroon van de stad Utrecht. Mede daarom wordt zijn naamdag (11 november) in Utrecht uitgebreid gevierd met diverse activiteiten: klokluiden, het hijsen van de speciale Martinusvlag, concerten, de uitreiking van de diaconale Martinusprijs, een maaltijd voor daklozen en lampiontochten voor kinderen. Maar afgelopen weekend was er al een groot Martinusfeest in de stad: vijf geloofsgemeenschappen in Utrecht zuid-oost die samengevoegd zijn tot de nieuwe Martinusparochie, organiseerden op zaterdag 6 november een Martinusdag.

Tijdens deze Martinusdag, die zich afspeelde in en rond de Gertrudiskerk, stond alles in het teken van de heilige Sint Martinus. Met deze dag wilde de nieuwe parochie zich presenteren aan de stad, maar het was ook een kans voor de parochianen van de vijf geloofsgemeenschappen (Aloysius, H. Johannes/H. Bernardus, Gertrudis, H. Paulus en Wederkomst des Heren) om elkaar beter te leren kennen. In totaal trok de dag meer dan 450 mensen, zo meldt de organisatie tevreden. Het is de bedoeling dat de dag volgend jaar op één of andere wijze een vervolg krijgt.

martinusdag2 martinusdag3

Diaconale aanbod
Het Martinusfeest was doorspekt met veel activiteiten, die lieten zien hoe divers het diaconale aanbod in deze parochie is: diaconie in de wijk, in de stad en in de Derde Wereld. Want de heilige Sint Martinus staat symbool voor wat de parochie wil uitdragen, aldus pastoraal werker Gérard Martens: “Sint Martinus/Sint Maarten staat voor delen, en dat is ons motto.” Behalve een presentatie van het diaconale aanbod in de vijf geloofsgemeenschappen was er onder meer ook een workshop over het levensverhaal van Martinus en een stadwandeling langs afbeeldingen van deze heilige in Utrecht. Verder was er gebed en gezang: niet alleen een afsluitend vesper maar ook het gloednieuwe Martinuslied dat werd ingestudeerd en opgevoerd.

In de komende editie van het bisdomblad ‘Op Tocht’ staat een uitgebreid verslag van deze eerste Martinusdag.