Aartsbisdom > Nieuws > Nieuwe diocesaan jongerenwerker voor Aartsbisdom Utrecht

Nieuwe diocesaan jongerenwerker voor Aartsbisdom Utrecht

Met Hao Tran (34) heeft het Aartsbisdom Utrecht per 1 september weer een (halftijds) diocesaan jongerenwerker. Zijn voornaamste activiteiten zullen zijn: de voorbereiding van de aartsdiocesane deelname aan de Wereldjongerendagen in Madrid, de uitbouw van het jongerenplatform en het organiseren van jongerenactiviteiten.

hao_tran_3-kleinHao Tran werd geboren in Vietnam maar woont al sinds zijn zevende in Nederland. Omdat het katholieke gezin Tran tegen het communisme was, moest het zijn geboorteland ontvluchten. De familie belandde uiteindelijk op een Nederlands schip, waardoor ze in Nederland terecht kwam. In 2001 rondde Hao Tran zijn opleiding pedagogiek af aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Aansluitend volgde hij twee en een half jaar de priesteropleiding van het bisdom Haarlem-Amsterdam. Deze opleiding maakte hij niet af.
Tijdens zijn pedagogiekstudie en zijn seminarietijd ondernam Tran reeds vele activiteiten voor tieners en jongeren. Zo startte hij in 2000 samen met een vriend een r.-k. jongerengroep in Hoorn en leidde hij tiener- en jongerenkampen van de Katholieke Charismatische Vernieuwing. In 2003 organiseerde hij een jongerenreis naar Lourdes. Verder liep hij in 2003-2004 enkele stages in parochies. Sinds 2004 is Hao Tran jongerenwerker bij het bisdom Groningen-Leeuwarden. Zijn keuze om voor ‘de Kerk’ te gaan werken motiveerde hij destijds in het Groningse Bisdomblad als volgt: “Ik vind het leuk om met jonge mensen om te gaan: ze zijn open, enthousiast, hebben dromen en idealen en willen daarvoor gaan. Daarnaast speelt het geloof een grote rol in mijn leven, en die twee elementen, geloof en jongeren, komen in deze baan samen.” Naast zijn werk studeert Tran theologie aan de Faculteit Katholieke Theologie te Utrecht.

Tags: