Aartsbisdom > Nieuws > Nieuwe cursusfolder NSGV Utrecht verschenen

Nieuwe cursusfolder NSGV Utrecht verschenen

Eind mei is de nieuwe cursusfolder verschenen van de Nederlandse Sint Gregoriusvereniging (NSGV), afdeling Aartsbisdom Utrecht. De ‘kerkmuziekopleidingen op maat’ in het leerjaar 2011-2012 starten in november. Het nieuwe pakket kerkmuziekopleidingen bestaat uit de volgende cursussen en opleidingen: Cantor; Dirigent; Organist; Kerkmusicus III (dirigent of organist) en Gregoriaans.

Afhankelijk van de eventuele vooropleiding en/of ervaring kan op elk gewenst niveau worden gestart. Bovendien kan iedereen in zijn/haar eigen tempo de cursus of opleiding volgen. Aan het eind van het cursusjaar wordt een examendag ingepland. De opleidingen bevatten zowel praktijk- als theorielessen. Zo bestaan de praktijklessen voor koordirectie uit slagtechniek, repetitietechniek, koorscholing, stemvorming en uitvoeringspraktijk. Voor organisten staan harmonieleer, literatuurspel, improvisatie en registratietechniek op het programma. Tijdens de theorielessen wordt aandacht besteed aan solfège, muziekgeschiedenis, muziektheorie, liturgie en hymnologie.

Tijd en locatie
De orgel- en koordirectielessen worden gegeven op 15 zaterdagen per cursusjaar van 09.30 uur tot 14.00 uur. De cantorcursus en de cursus Gregoriaans vinden plaats op 4 zaterdagen van 09.30 uur tot 13.00 uur. Alle cursussen en opleidingen worden gegeven in de Petrus en Pauluskerk, Steenhoffstraat 41, 3764 BW te Soest. Deze locatie is goed bereikbaar per openbaar vervoer (station Soestdijk) en er is voldoende (gratis) parkeerruimte.
De NSGV werkt met professionele docenten, voor koordirectie is dat Paul Valk, orgel: Dennis Vallenduuk, zang: Gerja Wolf, gregoriaans: Arnoud Heerings en de cantorcursus: Marcus de Haard.

Meer informatie over de cursussen is te vinden in de korte cursusfolder, klik hier, en op de website van de NSGV, afdeling Utrecht. Daar kan ook de uitgebreide cursusfolder worden gedownload.

Wie belangstelling heeft voor een cursus of opleiding kan contact opnemen met cursuscoördinator Marcus de Haard via post@nsgv-aartsbisdom.nl of tel.: 030 6982579 / 06 49957318 (maandag en donderdag). Opgeven kan schriftelijk of via e-mail o.v.v. de volledige adresgegevens, vóór oktober 2011.