Aartsbisdom > Nieuws > Nieuw vierjarig project gezamenlijke energie-inkoop

Nieuw vierjarig project gezamenlijke energie-inkoop

Sinds 2005 kopen tal van Nederlandse kerken en kloosters gezamenlijk elektriciteit en gas in via ‘Energie voor Kerken’. Op 31 december 2008 loopt deze eerste contractperiode af. Daarom heeft het CIO-K (Commissie Kerkelijke Gebouwen van het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken) in samenwerking met adviesbureau Hellemans Consultancy B.V. een nieuw, vierjarig collectief ontwikkeld. Kerken in Nederland kunnen hierin participeren en daarmee de komende jaren flink besparen op energielasten.

Het nieuwe collectief loopt van 1 januari 2009 tot en met 31 december 2012. In de afgelopen contractperiode bespaarden de deelnemende kerken – mede door de sterke prijsstijging voor energie op de handelsmarkt – netto 1.3 miljoen euro op energiekosten.

‘Voordelen’
Het nieuwe project krijgt een langere looptijd: vier jaar. “Deze verlengde periode is bewust gekozen om nog beter gebruik te kunnen maken van meerdere goede inkoopmomenten op de handelsmarkt. Die zijn door de hectiek op de energiemarkt alleen te bepalen door deskundigen die de markt permanent analyseren”, zo zegt Karin Michgels van ‘Energie voor Kerken’ in een toelichting.

Het doel van ‘Energie voor Kerken’ is kostenbesparing door gezamenlijk in te kopen. Michgels: “De praktijk van de afgelopen jaren heeft bewezen dat inkoop op het juiste moment en bij de juiste leverancier veel korting oplevert voor de deelnemende kerken. En dat is belangrijk, want door de sterk stijgende energietarieven besteden kerken een steeds forser deel van hun inkomsten aan elektriciteit en gas. Daarbij speelt mee dat kerken, kloosters en kerkelijke gebouwen doorgaans wat ouder zijn en daardoor weinig energiezuinig zijn gebouwd.”
Kerken en kloosters die willen deelnemen in het nieuwe collectief kunnen zich aanmelden via de website www.energievoorkerken.nl. De deelnemers aan het lopende project hebben inmiddels alle informatie ontvangen.