Aartsbisdom > Nieuws > Nederlandse website www.jaarvanhetgeloof.nl

Nederlandse website www.jaarvanhetgeloof.nl

Vandaag (11 oktober) wordt het Jaar van het Geloof geopend met een pontificale hoogmis op het Sint Pietersplein in Rome. Het Jaar van het Geloof, dat loopt t/m 24 november 2013, werd uitgeroepen door paus Benedictus XVI en heeft als oogmerk het getuigenis van christenen in de wereld te versterken. Wereldwijd worden in de R.-K. Kerk daarom activiteiten georganiseerd. In Nederland is vandaag de website www.jaarvanhetgeloof.nl gestart. Deze site bericht over de activiteiten van de Nederlandse bisdommen in het kader van dit Jaar.

In een agenda zijn de activiteiten van de bisdommen opgenomen. Daarnaast worden diocesane nieuwsberichten geplaatst. De website publiceert ook nieuws en activiteiten van de Wereldkerk in het kader van het Jaar van het Geloof. De interdiocesane site zal worden bijgehouden gedurende het hele Jaar van het Geloof. Berichten op de website worden geplaatst via de communicatieafdelingen van de bisdommen. Voor activiteiten en nieuws vanuit parochies over het Jaar van het Geloof verwijst de site door naar de website www.rkactiviteiten.nl. Berichten uit parochies van het Aartsbisdom Utrecht zijn te vinden op het speciale onderdeel over het Jaar van het Geloof op www.aartsbisdom.nl.

Kerk zijn in deze tijd
Het Jaar van het Geloof herdenkt dat precies vijftig jaar geleden het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) startte. Dit Concilie is onder meer bekend van de term ‘aggiornamento’ van paus Johannes XXIII. Dit betekent letterlijk ‘bij de dag brengen’. Het gaat erom de Kerk bij ‘vandaag’ te brengen. Elke tijd opnieuw moet de Kerk zich met de vragen en de noden van de eigen tijd verstaan. Het bij de tijd brengen van de Kerk is daarom nooit af en moet telkens opnieuw gebeuren. “Christus zendt ons vandaag evenals toen uit over de wegen van de wereld om zijn evangelie te verkondigen aan alle volken van de aarde,” zegt paus Benedictus XVI in de brief waarin hij het Jaar van het Geloof aankondigde (Porta Fidei).

Logo Jaar van het geloof
Het logo dat het hele jaar door op allerlei uitingen te zien is, bestaat uit een vierkant begrensd veld waarop een boot is te zien, die de Kerk symboliseert en die gepresenteerd wordt zeilend op een kleine golfslag. De hoofdmast van de boot is een kruis, waaraan zeilen zijn bevestigd in de vorm van het trigram IHS. De achtergrond van de zeilen wordt gevormd door een zon die, in verbinding met het trigram, ook verwijst naar de Eucharistie.

Voor internationaal nieuws over het Jaar van het Geloof: www.annusfidei.va

Tags: