Aartsbisdom > Nieuws > Naam nieuwe parochie: H. Maria Magdalena

Naam nieuwe parochie: H. Maria Magdalena

De parochies De Levensbron en St. Benedictus fuseren per 1 januari 2018. Het pastoraal team heeft de leden van de pastoraatsgroepen en locatieraden van beide parochies gevraagd met ideeën te komen voor een nieuwe parochienaam. Daaruit kwam een shortlist van vier namen, waaruit de parochianen vervolgens een keuze konden maken. Als nieuwe naam werd H. Maria Magdalena het meest ‘parochiebreed’ gedragen.

Vanuit het Aartsbisdom Utrecht is inmiddels ingestemd met de naam; vanaf 1 januari 2018 zal de nieuwe fusieparochie dan ook de naam dragen van de H. Maria Magdalena. De naam past ook binnen de criteria die het bisdom hanteert voor een parochienaam: dit kan een heilige of zalige zijn die verbonden is met de (kerkelijke) geschiedenis van een streek, een naam die verwijst naar een persoon uit het Nieuwe Testament of een naam die verwijst naar een verhaal uit het Evangelie.

“Maria Magdalena lijkt ons een mooie naam voor onze parochie, omdat deze naam nieuw is voor zowel parochie De Levensbron als parochie St. Benedictus. Bovendien heeft paus Franciscus haar de ‘apostel van de hoop’ genoemd. Zij immers was tijdens Zijn leven en sterven bij de Heer, zij was een van de eerste getuigen van Zijn verrijzenis. Het missionaire karakter van de betekenis van het leven van Maria Magdalena spreekt ons aan en willen wij proberen uit te dragen vanuit een nieuwe parochie met een nieuw elan,” aldus een bericht op de website van beide parochies. “Moge deze naam heel snel in de harten van al onze parochianen worden opgenomen!”