Aartsbisdom > Nieuws > Monumentenprijs voor Walburgiskerk Netterden

Monumentenprijs voor Walburgiskerk Netterden

De Walburgiskerk in Netterden heeft de Monumentenprijs 2014 van de gemeente Oude IJsselstreek gewonnen. De drie oudheidkundige verenigingen in Oude IJsselstreek hebben de prijs toegekend, uit waardering voor de omvangrijke restauratie van het bijzondere kerkinterieur. Tijdens de ruim anderhalf jaar durende restauratie zijn onder meer originele schilderingen hersteld. De prijs wordt 13 september overhandigd.

Het dorpje Netterden (gemeente Oude IJsselstreek; 450 inwoners) heeft oude parochiële papieren: al in 1344 is er sprake van een parochie in Netterden (inmiddels onderdeel van de Verrijzenis Parochie). De Sint-Walburgiskerk (Rijksmonument) is in 1800 aan de rooms-katholieken teruggegeven en werd later grondig verbouwd.
De Sint-Walburgiskerk is door de bekende architect Cuypers rond 1850 uitgebouwd tot een pseudobasiliek. Voor een kleine kerk ziet het gebouw er met de aangebouwde zijbeuken dan ook indrukwekkend uit. Vijftien jaar geleden was er geen geld voor het herstel van de binnenkant van de kerk, die te lijden had gehad onder lekkages. Vanuit het Rijk was voor deze kerk geen subsidie beschikbaar, maar de provincie Gelderland had laten weten open te staan voor een subsidieverzoek. De provincie vond het jammer dat de kerk van binnen maar half geschilderd was en vroeg om een goed restauratieplan.

netterden2

Foto’s: het verschil voor en na schoonmaak. N.a.v. het resultaat op de onderste foto is destijds de planvorming voor restauratie begonnen.