Aartsbisdom > Nieuws > ‘Missionary Week’ van de WJD in volle gang

‘Missionary Week’ van de WJD in volle gang

De voorprogramma’s (de ‘Missionary Week’) van de diverse Nederlandse WJD-reizen naar Brazilië zijn inmiddels in volle gang. Ruim 60 jongeren uit het Aartsbisdom Utrecht nemen deel aan de Wereldjongerendagen. Van hen gaan er 40 mee met de reis ‘(Be)Leef je geloof!’ die mede door het aartsbisdom is georganiseerd. Hun voorprogramma speelt zich af in de stad Fortaleza in het noorden van het land, waar de religieuze gemeenschap Shalom is ontstaan.

fortaleza-17-7-20720groot
‘Jongerenvicaris’ Pauw (rechts) met enkele deelnemers

‘Palmboomparadijsje’
De Nederlandse jongeren vertrokken op zaterdagochtend 13 juli vanaf Schiphol, in de nacht van zondag op maandag kwamen ze in Fortaleza aan. De ontvangst (met fruit) was hartelijk, na een goede nachtrust was er maandagmiddag een brunch gevolgd door een welkomstviering. Bij deze welkomstviering waren 2.000 jongeren, ook uit Frankrijk, Zwitserland en zelfs China. “Het was een prachtige viering waarin de bisschop zelf ook twee liederen zong, en zichzelf daarbij begeleidde op gitaar en mondharmonica,” zo laat één van de deelnemers weten.
Tatiyana Onderstal (parochie Z. Titus Brandsma) noemt Fortaleza een “palmboomparadijsje. Hier zullen we het werk van de Shalomgemeenschap leren kennen en zelf meewerken aan een aantal projecten.”

fortaleza-17-7-20320groot fortaleza-17-7-202

‘Snackbar’
Deelnemer Bram uit Barneveld doet op zijn blog verslag van de voorbije dagen. “Op maandag zijn we naar Diaconia Geral gegaan. Dit is een centrum van Shalom waar ze de missionarissen uitzenden. Hier hebben we het getuigenis van Moses gehoord, de stichter van Shalom, en hoe het is ontstaan. Moses zocht namelijk naar een manier om jongeren te bereiken. Jongeren eten graag in een snackbar, dus hij bedacht om een snackbar op te zetten en de gerechten namen te geven die met de Bijbel te maken hebben, bijvoorbeeld een pizza Emmaus. Dan gingen de jongeren vragen naar de betekenis van Emmaus en zo kwamen ze in gesprek en werden de jongeren geraakt door het evangelie. Daarnaast kregen we een rondleiding door het centrum en hebben de Eucharistie gevierd. ‘s Middags hebben we daar wat gegeten en deelgroepgesprek gehad en ‘s avonds zijn we in Fortaleza over de boulevard aan het strand gelopen om wat souvenirs en kaarten te kopen. Dinsdag zijn we naar Discipel Community van Shalom gegaan. Hier zitten 65 jongeren (allen in de twintig) die missionaris zijn en zich voorbereiden om op missie te gaan. Het was een gastvrij ontvangst.”
In de kathedraal van Fortaleza vond de officiële openingsviering voor de Missionary Week plaats. “Daar waren dus alle jongeren die in Fortaleza het voorprogramma volgen. De kathedraal zat daarom bomvol, maar dit gaf alvast een eerste indruk van de WJD-sfeer,” schrijft Bram.

fortaleza-17-7-kathedraal fortaleza-17-7-kathedraal-nederlanders

Welkomstbijeenkomst
Een Nederlandse jongere uit Utrecht die deelneemt aan de Wereldjongerendagen in Rio de Janeiro krijgt een rol bij de officiële welkomstbijeenkomst met paus Franciscus op het strand van Copacabana op 25 juli. Dat heeft Jos van Bussel, directeur van de VNB laten weten. De VNB is de reisorganisatie die verantwoordelijk is voor de Nederlandse diocesane pelgrimages naar Brazilië. De jongere is Annemarie Scheerboom, student te Utrecht. Zij neemt deel aan de reis van het Aartsbisdom Utrecht en het bisdom Haarlem-Amsterdam. Wat haar precieze rol tijdens de welkomstbijeenkomst zal zijn, is nog niet bekend. Volgens Van Bussel werd de student speciaal geselecteerd om de paus toe te spreken.

Tags: