Aartsbisdom > Nieuws > Missio steunt Kerk in Vietnam

Missio steunt Kerk in Vietnam

Wereldmissiemaand (oktober) staat dit jaar in het teken van Vietnam, meldt Missio. Met zes miljoen katholieken vormt Vietnam de op één na grootste katholieke gemeenschap in Zuid-Oost Azië. Op een bevolking van 86 miljoen is dat overigens nog wel bescheiden te noemen. Ongeveer 80 procent van de bevolking is boeddhist. Vietnam is een land waar gelovigen, of ze nu boeddhist of christen zijn, het moeilijk hebben.

Het communistische land kent weliswaar officieel vrijheid van godsdienst, maar er zijn toch beperkingen. Zo moeten de wijdingen van priesterkandidaten goedkeuring van de staat hebben. Functionarissen van de regering zijn regelmatig bij religieuze vieringen om te controleren wat er gezegd wordt. Het Vaticaan heeft geen diplomatieke banden met het communistische land; de laatste jaren is wel sprake van wederzijdse toenadering. In januari 2011 heeft dat geresulteerd in de benoeming van een pauselijk vertegenwoordiger, die overigens niet in Vietnam zal resideren.

Groeiende Kerk
De katholieke Kerk in Vietnam lijkt na de oorlogsjaren en de jaren van daadwerkelijke onderdrukking een inhaalslag te maken. Ze groeit en is volop in ontwikkeling. Het kerkbezoek is hoog en er worden nieuwe kerken gebouwd, er zijn veel roepingen voor het priesterschap en het religieuze leven, en veel parochievrijwilligers zijn als catechist actief met de voorbereiding op de sacramenten en de begeleiding van bijbelgroepen.
Ook op sociaal-maatschappelijk gebied zijn religieuzen en priesters actief. Ze werken bijvoorbeeld onder de minderheden in de bergen, waar nog veel armoede heerst. Opvang van weeskinderen van wie de ouders aan HIV/Aids lijden of overleden zijn, behoort ook tot hun taken.

Vietnam heeft onze steun nodig
Hoewel het Vietnam in economisch opzicht steeds beter gaat, is de kloof tussen arm en rijk alleen maar toegenomen. In het noorden van het land en in de berggebieden heerst veel armoede. Vietnam is nog steeds een van de armste landen van Azië: circa 25 procent van de bevolking leeft onder de armoedegrens. De gevolgen van de Vietnamees-Amerikaanse oorlog zijn ruim dertig jaar na dato nog steeds zichtbaar.

Steun de katholieke geloofsgemeenschap in Vietnam. Geef aan de collecte op Missiezondag 23 oktober of stort uw bijdrage op giro 1566, Missio Wereldmissiemaand te Den Haag.

Meer informatie: www.missio.nl