Aartsbisdom > Nieuws > Misdienaarsdag aartsbisdom: van zuipkeet tot balkonscène

Misdienaarsdag aartsbisdom: van zuipkeet tot balkonscène

Zo’n 260 misdienaars en ruim 80 begeleiders waren op 24 mei in Utrecht voor de derde editie van de diocesane misdienaarsdag. Deze Tarcisiusdag startte met een lange (!) processie van misdienaars en acolieten vanaf het tijdelijke ‘Tarcisiushuis’ aan de Lange Nieuwstraat 119 naar de Sint Catharinakathedraal.

Daar werden ze bij de deur opgewacht door kardinaal Eijk, de hulpbisschoppen Hoogenboom en Woorts en verschillende priesters. Na de Eucharistieviering volgde een programma op diverse plaatsen in de binnenstad, waarin sport/spel en inhoudelijke verdieping elkaar afwisselden. In dat inhoudelijke deel moesten de misdienaars in groepjes onder meer de juiste liturgische kleur bij de juiste tijd zetten, attributen bij het juiste feest plaatsen, Evangelieteksten met de juiste tijd van het jaar (feest) verbinden, en heiligen herkennen. Het sportieve deel bestond uit kanoën, bowlen, de Domtoren beklimmen en – iets minder sportief – een rondvaart door de grachten. Het programma van de misdienaarsdag eindigde in de tuin van het aartsbisschoppelijk paleis, waar na een door allen zeer gewaardeerd broodje knakworst de prijsuitreiking volgde. Dat laatste onderdeel staat ook wel bekend als de ‘balkonscène’, had kardinaal Eijk eerder die dag tot de misdienaars gezegd: hij reikt de prijzen immers uit op het balkon aan de achterzijde van het pand.

misdienaarsdag2 misdienaarsdag3

In zijn preek tijdens de Eucharistieviering memoreerde kardinaal Eijk dat het op 24 mei precies 200 jaar geleden was dat paus Pius VII uit gevangenschap terugkeerde naar Rome. Hij had veel tot Maria gebeden en wijdde 24 mei dan ook toe aan haar, aldus de aartsbisschop. “Ook wij bidden vaak tot Maria als we om hulp willen vragen, Christus zal immers zeker naar het gebed van Zijn moeder luisteren.” Eijk verwees naar de net gelezen Evangelielezing, waarin Maria de bruiloftsgasten te hulp schiet als de wijn op is. Christus verhoort haar gebed en verandert zo’n 600 liter water in wijn – “een zuipkeet is er niets bij,” aldus kardinaal Eijk. “Waren het dan allemaal zulke dronkaards in Kana? Nee, het feest kon wel een week duren en mensen uit het dorp en de omtrek kwamen. Daarom was het zo belangrijk voor het bruidspaar dat ze niet voor schut stonden omdat de wijn op was.”

misdienaarsdag4 misdienaarsdag5

“Christus komt ook op ons huwelijksfeest, als mensen in de kerk trouwen. Jezus is dan aanwezig. In Kana zorgde hij voor voldoende wijn, mensen die nu trouwen geeft Hij voldoende liefde en kracht om hun leven lang trouw te blijven aan hun ja-woord.” Maar ook in de Eucharistieviering is Christus aanwezig, benadrukte kardinaal Eijk. “We kunnen Hem in de communie ontvangen en die raakt ook nooit op: de Eucharistie wordt al 2000 jaar gevierd over de hele wereld. Mensen kunnen Hem, Zijn liefde en Zijn kracht ontvangen.” Zich direct richtend tot de vele jonge aanwezigen: “Daar spelen jullie als misdienaars en acolieten een belangrijke rol in. Jullie worden daarom door God en door de mensen zeer gewaardeerd en we bidden dat jullie een leven lang Zijn volgelingen zullen blijven.”

misdienaarsdag6 misdienaarsdag7

misdienaarsdag8 misdienaarsdag9

Tijdens de beloofde ‘balkonscène’ aan het einde van de middag sprak kardinaal Eijk de misdienaars kort toe: “Ik hoop dat jullie een mooie dag hebben gehad. Jullie waren geweldig vanmorgen tijdens de Eucharistieviering. Het was ook fantastisch om jullie door de Lange Nieuwstraat te zien lopen. Iedereen bleef staan om te kijken!” Vervolgens noemde ‘jeugd- en jongerenvicaris’ Pauw de winnaars op, die allen de trap naar het balkon beklommen om hun prijs (een Tarcisius-mok) te ontvangen uit handen van kardinaal Eijk. “Ik ken één pastoor die vandaag zo trots als een pauw naar huis gaat, dat weet ik zeker!,” zo zei vicaris Pauw daarbij. Daarmee doelde hij niet op zichzelf, maar op pastoor De Jong van de St. Paulusparochie: de misdienaars uit deze parochie waren verdeeld in drie subgroepen, die alle drie in de prijzen vielen: de (gedeelde) zesde, de tweede en de eerste prijs.

misdienaarsdag10 misdienaarsdag11

misdienaarsdag12 misdienaarsdag13

6de prijs:
groepen uit de parochies Levend Water, St. Paulus en St. Jan de Doper – locatie Abcoude

5de prijs:
groep uit Enschede

4de prijs:
groep uit de parochie Paus Johannes XXIII

3de prijs:
groep uit de H. Lebuinusparochie

2de prijs:
groep uit de St. Paulusparochie