Aartsbisdom > Nieuws > Mis uit Hengelo en Geloofsgesprek uit Hertme

Mis uit Hengelo en Geloofsgesprek uit Hertme

De rechtstreekse Eucharistieviering op tv komt op zondag 28 april vanuit de St. Lambertusbasiliek te Hengelo (Ov.). Celebrant is Marc Oortman, pastoor van de samenwerkende parochies HH. Jacobus en Johannes, De Goede Herder (waartoe Hengelo behoort) en H. Geest. Leo Fijen houdt voorafgaand aan de viering het Geloofsgesprek, dat als context dient voor de aansluitende Eucharistieviering. Fijen spreekt met vier spelers van de Passiespelen in Hertme.

Deze Passiespelen in Hertme (parochie HH. Jacobus en Johannes) vonden van 12 t/m 22 april plaats. Ze worden eens in de vijf jaar georganiseerd, thema was dit jaar ‘De Strijd’. Kardinaal Eijk was aanwezig bij de uitverkochte première in het openluchttheater. Ruim 200 mensen (acteurs, muzikanten, regie en productieteam, vrijwilligers) werkten maanden aan deze Passiespelen, die voor het eerst in de jaren vijftig werden opgevoerd.

Leo Fijen spreekt met enkele van de vrijwilligers die in Hertme hoofdrollen vervulden: Jeff die Jezus speelde en met Albertine, Sandra en Karin, drie vrouwen die in het gezelschap van Jezus verkeren en vanuit hun levende geloof ervoor kozen om voorstander of juist tegenstander van Jezus te zijn. Fijen: “Ze wonen allemaal in Twente, hebben maatschappelijk mooie banen maar maken graag tijd vrij om een rol te spelen in het meest opmerkelijke verhaal van Jezus: dat van het lijden en de verrijzenis.”
Karin (zie foto) vertelt over haar rol: “De stap naar ‘tegen iemand’ is niet zo groot en het is best wel een fijn gevoel om met elkaar en met de grote groep lekker tegen iemand te zijn. Maar om dan juist na te denken en je eigen weg te gaan en je eigen keuzes te maken, vind ik heel belangrijk om aan onze jongeren mee te geven.”

Geloofsgesprek, 28 april 10.15 uur bij KRO-NCRV op NPO 2

Eucharistieviering, 28 april 10.30 uur bij KRO-NCRV op NPO 2