Aartsbisdom > Nieuws > Mis ter ere van zalige Johannes Paulus II

Mis ter ere van zalige Johannes Paulus II

Omroep RKK zendt zondag 15 januari een bijzondere Eucharistieviering op tv uit. Deze mis vanuit de Sint-Lambertusbasiliek in Hengelo wordt opgedragen ter ere van de zalige paus Johannes Paulus II. Hoofdcelebrant is kardinaal-elect Eijk. De bisschoppen Punt, De Korte, Liesen, Van Burgsteden, De Jong en Hendriks concelebreren. Ook in andere kerken in Nederland zullen er missen ter ere van de Poolse paus worden opgedragen. De viering is het gevolg van een bijzondere bepaling door het Vaticaan.

De Congregatie voor de Eredienst heeft voor de hele wereld toegestaan dat er tot 1 mei 2012 eenmalig een Eucharistieviering gehouden wordt ter ere van de op 1 mei 2011 zalig verklaarde Johannes Paulus II. De regeling is uitzonderlijk aangezien de liturgische viering ter ere van een zalige niet universeel is, maar particulier. Dat wil zeggen dat de viering alleen plaats mag hebben in de lokale kerken waar de zalige werd geboren, heeft geleefd en is gestorven. De gedachtenis van Johannes Paulus II op 22 oktober mag dus alleen gehouden worden in Polen en in het bisdom Rome.
Voor deze unieke viering in de Nederlandse Kerkprovincie hebben de Nederlandse bisschoppen als datum de tweede zondag door het jaar vastgesteld. “Deze datum is mede gekozen, omdat paus Johannes Paulus II in zijn zorg voor de eenheid in de Nederlandse Kerkprovincie een bijzondere synode van de Nederlandse Bisschoppen heeft samengeroepen, die werd geopend op 14 januari 1980,” aldus de Nationale Raad voor Liturgie.

Geloofsgesprek
Voorafgaand aan de mis zendt RKK het geloofsgesprek uit dat Leo Fijen had met aartsbisschop Eijk. Het gesprek werd opgenomen in de kapel van het bisschopshuis aan de Maliebaan, een dag nadat bekend werd dat de aartsbisschop volgende maand tot kardinaal wordt gecreëerd. Fijen: “Het heeft er tijdens het gesprek alle schijn van dat de geest van de creatie al over de aartsbisschop vaardig is. Hij is in vorm, heeft er zin in en komt soms woorden tekort om zijn speciale band met deze zalige paus te omschrijven. De voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie herkende als filosofiestudent de thema’s van de filosoof in de zalige paus: het diepe verlangen om het geloof te verhelderen voor de seculiere wereld, zonder meteen een beroep op de openbaring te doen. Het is nog steeds de grote opdracht voor de Kerk van vandaag. De kloof tussen de wereld van geloof en de wereld van de ratio.”

Ziekte
Mgr. Eijk ontmoette de paus voor het eerst in 1981, toen hij als student van Rolduc met het seminarie een bezoek bracht aan Rome. Deze kennismaking maakte grote indruk. Die eerste indruk werd bevestigd en versterkt vele jaren later toen hij als lid van de internationale theologencommissie de zalige paus meer dan eens meemaakte.
Eigenlijk heeft de zalige paus, zo stelt mgr. Eijk vast, in alle fasen van zijn leven een getuigenis afgelegd. Door zijn encyclieken, met zijn reizen, in zijn benadering van jongeren en middels zijn dialoog met andere religies. Johannes Paulus II ging niets uit de weg. En zeker het lijden niet, zo voegt de aartsbisschop eraan toe. Hij herinnert in het gesprek aan het adliminabezoek van de jaren negentig toen hij als bisschop van Groningen-Leeuwarden een persoonlijk gesprek voerde met Johannes Paulus II. Wim Eijk zat tegenover een broze man, die gebukt ging onder de ziekte van Parkinson en toch de kracht toonde om met belangstelling te luisteren naar het verhaal uit Groningen. Het is zijn meest indringende getuigenis geworden, denkt mgr. Eijk: de plicht om te blijven ondanks zijn ziekte.

Geloofsgesprek: zondag 15 januari om 10:10 uur op Nederland 2.
Eucharistieviering: zondag 15 januari om 10.30 uur op Nederland 2.

Tags: , ,