Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts woont Holocaust Memorial Day bij

Mgr. Woorts woont Holocaust Memorial Day bij

In het kader van de Internationale Holocaust Memorial Day is er op donderdagavond 27 januari in Utrecht een voor allen toegankelijke bijeenkomst in de Jeruzalemkerk, Troosterlaan 65 (aanvang 19.30 uur). Mgr. Woorts vertegenwoordigt bij deze bijeenkomst de Utrechtse bisdomstaf. De avond is bedoeld om informatie te geven over de manier waarop in de stad Utrecht, ook door de kerken, met de joden is omgegaan, vanaf de late Middeleeuwen tot en met de Tweede Wereldoorlog.

Op 1 november 2005 riep Kofi Annan, toenmalig secretaris-generaal van de Verenigde Naties, de bevrijdingsdatum van Auschwitz, 27 januari 1945, uit tot een herdenkingsdag: The Holocaust Memorial Day. Wereldwijd worden op Holocaust Memorial Day de slachtoffers herdacht van de Holocaust en andere genociden (Cambodja, Rwanda, Srebrenica en Darfur). Auschwitz is uitgegroeid tot universeel symbool voor de massavernietiging van burgers. Eén van de sprekers in de Jeruzalemkerk is de Utrechtse oud-predikant ds. Piet Warners, voorzitter van het Utrechts Beraad Kerk & Israël. De avond wordt georganiseerd door leden van het Huis van Gebed Domino Utrecht.

Monument
Utrecht had altijd een relatief kleine joodse gemeenschap, veroorzaakt door de anti-joodse stemming die de stad lange tijd kenmerkte. Zo werden al in 1444 de joden door het stadsbestuur en de bisschop van Utrecht ‘voor eeuwig’ uitgewezen. En in 1546 kondigde de vorst Karel V middels plakkaten aan dat joden niet in de provincie Utrecht mochten verblijven.
Mgr. Woorts wijst erop dat de onderlinge betrekkingen inmiddels goed zijn, hetgeen bijvoorbeeld blijkt uit de ‘Dag van het Jodendom’ die de Nederlandse Bisschoppenconferentie enkele jaren geleden in het leven heeft geroepen. Deze dag wordt elk jaar op 17 januari georganiseerd.
Utrecht kent geen centraal monument dat herinnert aan de ruim duizend joden die vanuit deze stad in de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd. De stichting Huis van Gebed Domino en de Nederlands-Israëlitische Gemeente Utrecht maken zich sterk voor een dergelijk monument.

Meer informatie: Huis van Gebed Domino, Willem Barentszstraat 9, Utrecht, tel.: 030 2719067.

Tags: