Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts bij start studiejaar Bovendonk

Mgr. Woorts bij start studiejaar Bovendonk

Bisschop Liesen van Breda opende vrijdag 1 september het studiejaar van Priester- en Diakenopleiding Bovendonk in Hoeven. Hij deed dit in een Eucharistieviering in de kapel, waarin onder anderen de Utrechtse hulpbisschop Woorts en rector Schnell concelebreerden. Voor het Aartsbisdom Utrecht is op Bovendonk (voor late roepingen) één student: tweedejaars priesterstudent Dennis Mastwijk uit Utrecht die deze opleiding volgt naast zijn baan.

De priester- en diakenstudenten geven dit jaar weer antwoord op de roeping van God, aldus mgr. Liesen. Ze zetten het komend studiejaar opnieuw stappen op die weg. God zoekt mensen die met Hem op weg willen gaan, die in een nieuw verbond willen leven met Hem. De bisschop riep de aanwezigen op om met hun hart bij de Heer te zijn en in die geest het nieuwe jaar te beginnen.

bovendonk-2 bovendonk-3

Na de aansluitende broodmaaltijd startte het studieprogramma. Mgr. Woorts begon met het geven van de eerste van tien colleges ‘Christelijke kunst en iconografie’ (om de 14 dagen op vrijdagavond). “Dat vind ik een grote vreugde en voorrecht om te doen,” zo vertelt de Utrechtse hulpbisschop. “Immers, de studenten zijn zeer gemotiveerd. Zij hebben een drukke werkweek achter de rug en voor de diakenkandidaten geldt veelal ook nog eens dat zij het studieweekend grotendeels niet bij vrouw en kinderen zijn. Zij hebben er heel wat voor over om hun roeping te volgen en deze studie te volbrengen. Maar je merkt het enthousiasme en de grote inzet om deze studie te doen.”
Ook andere priesters van het Aartsbisdom Utrecht geven dit studiejaar colleges op Bovendonk: rector Kuipers van het Ariënsinstituut (over de Eucharistie), rector Schnell (over roeping als proces) en pastoor Ten Have (spiritualiteit). De dirigent van het Utrechtse kathedrale koor, Gerard Beemster, doceert kerkmuziek.

Bij de start van dit collegejaar telt Bovendonk zestien studenten. Er zijn vier nieuwe aanmeldingen, drie voor het eerste jaar en één zij-instromer. Eén priesterstudent is bestemd voor de Chaldeeuwse Kerk. De opleiding telt acht priesterstudenten en acht diakenkandidaten.

bovendonk-4

Foto’s: Ramon Mangold