Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts bij opening academisch jaar in Utrecht

Mgr. Woorts bij opening academisch jaar in Utrecht

In Utrecht was op 22 augustus de opening van het academisch jaar van de Tilburg School of Catholic Theology (TST). Het programma startte om 18.30 uur met een Eucharistieviering in de Sint Catharinakathedraal – het was die dag ook de verjaardag van de kerkwijding van de kathedraal. Mgr. Woorts was hoofdcelebrant, studentenpastores, docenten en rectoren van betrokken priesteropleidingen concelebreerden.

Eerstejaarsstudenten van de Tilburg School of Catholic Theology en Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing vervulden ook een rol in de viering. Aansluitend op de Eucharistieviering openden Marcel Sarot (decaan TST) en Eric Luijten (adjunct-directeur FHTL) het academisch jaar officieel in zalencentrum In de Driehoek. Bart Koet verzorgde vervolgens een mini-college ‘Jezus als leerling’, waarna er tijd was voor onderlinge ontmoeting.

opening-academisch-jaar-2 opening-academisch-jaar-3

In zijn preek verwees mgr. Woorts naar de vele kerken die in de afgelopen vakantie door mensen zijn bezocht: “Tekenen van God die bij ons wil wonen. En ook al leven wij in een tijd dat er meer kerken gesloten dan gebouwd worden – althans in ons land – zichtbare tekenen van God die wij ons wil wonen, zijn en blijven van groot belang, waaronder godshuizen, ook al kunnen we ze helaas niet alle behouden.”
Ook Jezus was op weg naar de tempel, het huis van Zijn Vader. Zijn tocht voerde naar Jeruzalem, waar Hij de kooplieden de tempel uitgooide. Zij hadden van het huis van Zijn Vader een markthal gemaakt. Jezus’ reis ging via Jericho. Daar sprak Hij de tollenaar Zacheüs aan die zich in een boom had verstopt om Hem te zien. Mgr. Woorts: “Ondanks de ‘muur’ van takken en bladeren om hem heen, ziet Jezus hem. ‘Zacheüs, vandaag moet Ik in jouw huis gast zijn!’ Hij moet, ja want ook deze mens, hoe smerig ook zijn zaakjes, ook bij hem wil de Heer verblijven. De aanwezigheid van Jezus in zijn huis raakt Zacheüs zó zeer, dat zijn leven radicaal verandert. De helft van zijn rijkdom zal ter beschikking komen van de armen en die hij heeft afgeperst zal hij ruim compenseren, meer dan wat nodig was.”

“Wij – als Kerk tezamen en ieder van ons persoonlijk – wij zijn geroepen, bedoeld om – evenals Zacheüs voortaan – een levende steen te zijn van de tempel die Christus is, van de geestelijke tempel die Hij in liefde aan het bouwen is. Dat is nogal wat! U en ik, levende stenen die nodig zijn voor bouw van Gods huis in deze wereld!”
Om Hem met vreugde te ontvangen, is wel wat nodig, aldus de Utrechtse hulpbisschop: luisteren naar Zijn onderricht; ons laten reinigen door het sacrament van boete en verzoening; naar ‘de bovenzaal’ gaan (kapel, dorpskerk of kathedraal) om de Eucharistie te vieren en Zijn liefde doorgeven juist ook aan armen en noodlijdenden, in wie Hij ook tot ons komt. “Dat alles om te blijven groeien als levende stenen, om te blijven bouwen aan Zijn huis in deze wereld.”

Klik hier voor de volledige tekst van de preek van mgr. Woorts

Foto’s: TST, Nico de Groot