Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts: ‘Ontmoeting met Dalai Lama hartelijk en inspirerend’

Mgr. Woorts: ‘Ontmoeting met Dalai Lama hartelijk en inspirerend’

De Dalai Lama was op zaterdag 10 mei tijdens zijn bezoek aan Nederland te gast in de pastorie van de Jacobuskerk in Den Haag. Hij ontmoette daar minister Timmermans en verschillende religieuze leiders uit Nederland, onder wie de Utrechtse hulpbisschop H. Woorts namens de Bisschoppenconferentie. “We hadden een goed gesprek in een hartelijke en ontspannen sfeer,” aldus mgr. Woorts.

“We zaten bij elkaar als vertegenwoordigers van het Boeddhisme, Jodendom, Katholicisme en Protestantisme om te spreken over de interreligieuze verhoudingen en dialoog, tezamen met minister Timmermans  van Buitenlandse Zaken,” zo blikt mgr. Woorts terug. “Centraal stond het belang van de geestelijke harmonie en vrede in de wereld; hoe wij daar als godsdiensten aan kunnen bijdragen. Deze vrede begint met elkaar te ontmoeten en te respecteren, vriendschappen op te bouwen en te beseffen dat God alle mensen heeft geschapen en bijeen wil brengen.”
Volgens mgr. Woorts, referent voor Kerk en Jodendom binnen de Bisschoppenconferentie, liet de Dalai Lama duidelijk merken dat hij blij was met deze ontmoeting, die ongeveer een uur duurde. “Deze ontmoeting heeft mij geïnspireerd, in het bijzonder voor mijn taak ten dienste van de interreligieuze dialoog met de Joden in Nederland,” aldus mgr. Woorts.
Op zondagmiddag 11 mei was er een bijeenkomst met de Dalai Lama in Ahoy Rotterdam. Gasten waren onder anderen prinses Irene en oud-premier Ruud Lubbers. Vanuit de R.-K. Kerk was B. van Oers, secretaris van de katholieke Contactraad voor Interreligieuze Dialoog, aanwezig.

dalai-lama-1-kl dalai-lama-2-kl

Foto’s: Fred Hoefsmit