Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts bij Jom Hasjoah Avondwake

Mgr. Woorts bij Jom Hasjoah Avondwake

Hulpbisschop Woorts, voorzitter van de Diocesane Werkgroep Kerk en Jodendom en bisschop-referent voor de betrekkingen met het Jodendom, woont op 21 april de Jom Hasjoah Avondwake in het Utrechtse Spoorwegmuseum bij. Het Spoorwegmuseum is gevestigd in het oude Maliebaanstation. Vanuit dat station werden de ruim 1200 Utrechtse joden in de Tweede Wereldoorlog weggevoerd via Westerbork naar de vernietigingskampen.

De Holocaust of de Sjoah (vernietiging) van 6 miljoen Europese Joden wordt in de Joodse gemeenschap wereldwijd herdacht op de 27ste Nisan van de Joodse kalender – dit jaar is dat op 7 april. Sinds 1985 wordt in dezelfde maand in Utrecht door het Utrechts Beraad Kerk en Israël (waarin Joden en Christenen samenwerken) een Avondwake belegd waarin Joden, christenen en andere belangstellenden samen de Sjoah gedenken. Doorgaans gebeurt dat in een kerk maar dit jaar geeft het Spoorwegmuseum de gelegenheid deze Avondwake te beleggen in het museum.

‘Beladen treinen’
In dat museum opende op 5 maart een permanente expositie: ‘Beladen treinen, Jodentransporten in de Tweede Wereldoorlog’. Deze expositie bestaat uit een goederenwagon van het soort dat in de oorlog gebruikt werd om Joden, Roma en Sinti naar de vernietigingskampen te brengen. In de wagon zijn getuigenissen te horen van mensen die het transport hebben meegemaakt en het hebben overleefd. Bij de wagen is een console met een aanraakscherm waarop te zien is hoe de transporten door heel Europa plaatsvonden. Een sobere en indrukwekkende presentatie die nu onderdeel is van de grote expositie ‘Sporen naar het front’ over de rol van de Spoorwegen in de Tweede Wereldoorlog. Deze expositie is tijdelijk – die over de Jodentransporten blijvend.
Dit jaar is het thema van de Avondwake gelijk aan de titel van de expositie ‘Beladen treinen’. Op 21 april opent het Spoorwegmuseum zijn deuren voor de bezoekers van de Avondwake. Het is mogelijk vanaf 18.30 uur de presentatie over de Jodentransporten te bezoeken. De Avondwake zelf begint om 19.30 uur in de wachtkamer 3e klasse.
Het programma van de Avondwake bevat elementen zowel uit de Joodse als uit de Christelijke traditie. De sprekers zijn drs Jos Zijlstra – conservator van het museum, hij heeft het onderzoek voor de expositie gedaan en zal daarover iets zeggen; mevrouw Tirtzah Middleton – zij zal een inleiding verzorgen over de Avondwake; hoofdspreker Rabbijn Binyomin Jacobs, interprovinciaal opperrabbijn. Verder werken mee: chazan Moshé Lewkowitz en het ‘Nieuw Saxofoonkwartet’. Tijdens de gedachtenis zelf – het ontsteken van 6 kaarsen ter gedachtenis aan de zes miljoen – zullen leerlingen van het St Bonifatiuscollege meewerken. De toegang is gratis evenals het parkeren op het parkeerterrein van het museum. Na afloop is gelegenheid een gift te geven voor de kleine orthodox-joodse gemeenschap in Utrecht.

Tags: