Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts bij Umdracht door centrum van Huissen

Mgr. Woorts bij Umdracht door centrum van Huissen

De Utrechtse hulpbisschop mgr. Woorts ging op zondag 2 juni voor in de Huissense Umdracht. Deze sacramentsprocessie trekt jaarlijks op de tweede zondag na Pinksteren door de versierde straten van het centrum van Huissen (parochie H. Maria Magdalena). Ook pastoor Donders was aanwezig, thema van deze Umdracht was ‘Sporen van liefde’.

Het programma startte met een Eucharistieviering, daarna volgde de Umdracht die werd begeleid door de gilden van Sint Laurentius en Sint Gangulphus. Jong en oud waren vertegenwoordigd, aldus het Umdrachtcomité: “Zo liepen er bruidjes en bruidsjonkers mee, kinderen en leiding van de scoutinggroep van Huissen-Stad en Huissen-Zand, wandelsportvereniging Nooit te Ver, Stichting Lourdeswerk Lingewaard, het koor Exotherm, muziekvereniging De Volharding en de Scoutingband.”

Mgr. Woorts verwees in zijn preek naar de diakenwijding een dag eerder van priesterkandidaat James Keuben. “Als hij priester is, dan zal er ook meer Eucharistie gevierd kunnen worden in de Twentse parochies waarvoor hij benoemd is,” aldus mgr. Woorts. “Dat is niet alleen een groot geschenk van God, het is levensnoodzakelijk want als Kerk leven wij van de Eucharistie. Het is immers door de Eucharistie dat onze Heer Jezus op de meest intense en tastbare wijze onder ons aanwezig komt en dat Hij ons met zich verenigt, zoals het water en de wijn in de kelk verenigd worden, ja in elkaar opgaan. De Eucharistie is hét ‘spoor van liefde’, de liefde van de Heer voor ieder van ons en – zoals Jezus het zelf zegt in het Evangelie – ‘voor velen’.”
Mgr. Woorts stond ook stil bij zijn eigen roepingsgeschiedenis. “Er waren twee momenten – ik was toen 16 jaar – dat ik door de Eucharistie sterk mocht ervaren: de Heer is daarin bij ons en Hij roept mij.” De eerste keer was tijdens een Eucharistieviering in zijn parochiekerk in Abcoude, de tweede keer tijdens een Sacramentsprocessie in Lourdes. “Het maakte diepe indruk op mij, toen zo te mogen ervaren: de Heer is en blijft bij ons in het Allerheiligst Sacrament, en Hij trekt met ons mee zoals Hij eens met het Joodse volk onder leiding van Mozes 40 jaar door de woestijn getrokken is en met hen een verbond sloot op hun weg naar het Beloofde Land.”

“Met Sacramentsdag viert de Kerk wereldwijd in grote dankbaarheid het geschenk van de Heer in de Eucharistie,” zo benadrukte mgr. Woorts. “Telkens als wij Eucharistie vieren komt dat ene offer van Zijn leven aan het kruis op Golgotha onder ons aanwezig en wordt de verlossende liefde van de Heer daardoor voor ons werkelijkheid.” Het is voor christenen dus van groot belang om goed de waarde en de betekenis in te schatten van de Eucharistie om steeds dieper onze relatie met God te kunnen beleven, zo zei mgr. Woorts. “Dat het ons tot kracht, vrede en vreugde moge zijn op onze weg door het leven, op onze pelgrimstocht naar de hemelse stad en dat wij op die tocht ‘sporen van liefde’ nalaten, in navolging van de Heer. Dat is ook levensnoodzakelijk want de gave van de Eucharistie bij het Laatste Avondmaal liet de Heer zelf gepaard gaan met het wassen van de voeten van Zijn leerlingen. Eucharistie vieren, ontvangen en aanbidden, het is onlosmakelijk verbonden met caritas ofwel met ‘sporen van liefde’, van dienende liefde.”

Foto’s: Henk van Eimeren en Wim Roelofs