Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. De Kok gestopt als vicaris voor religieuzen

Mgr. De Kok gestopt als vicaris voor religieuzen

Vanwege het bereiken van de leeftijd van tachtig jaar op 28 augustus jl. heeft emeritus-hulpbisschop mgr. dr. J.A. de Kok o.f.m. met ingang van 1 september 2010 zijn ambt als bisschoppelijk vicaris voor de religieuzen in het Aartsbisdom Utrecht neergelegd. Eveneens op 1 september 2010 heeft Zr. R. Meijer haar werkzaamheden voor het Diocesaan Secretariaat Religieuzen beëindigd.

“Sinds 1998 heeft mgr. De Kok o.f.m. na het overlijden van pater dr. E.H.P. Gemmeke o.carm. met grote toewijding namens de aartsbisschop van Utrecht de contacten met de religieuzen in het Aartsbisdom Utrecht onderhouden. Het Diocesaan Secretariaat Religieuzen, beheerd door zr. Meijer, is daarbij van grote betekenis geweest,” zo schrijft aartsbisschop Eijk in een brief aan alle ordes en congregaties die zijn vertegenwoordigd in het Aartsbisdom Utrecht.

De bisdomstaf is van mening dat ook na het afscheid van mgr. De Kok als bisschoppelijk vicaris voor de religieuzen en van zr. Meijer van het Diocesaan Secretariaat Religieuzen het van groot belang is dat dit reguliere contact in de toekomst gewaarborgd blijft. Aartsbisschop Eijk: “De bisdomstaf heeft zeer grote waardering voor het vele goeds dat religieuzen in het verleden in het Aartsbisdom Utrecht tot stand hebben gebracht en nog steeds tot stand brengen.”

mgrdekok‘Levende en zichtbare realiteit’
Tegelijkertijd stelt de bisdomstaf vast dat in de afgelopen jaren zowel voor het Aartsbisdom Utrecht als voor de meeste daarin woonachtige religieuzen de omstandigheden ingrijpend zijn veranderd. Het aartsbisdom is sinds 2008 bestuurlijk gereorganiseerd, terwijl de meeste religieuzen te maken hebben gekregen met een gestegen gemiddelde leeftijd en een afname van hun aantal.
Tegelijkertijd hebben zich in het Aartsbisdom Utrecht in de afgelopen jaren ook nieuwe communiteiten van deels jongere religieuzen gevestigd. “De bisdomstaf verwacht dat deze hoopvolle ontwikkeling zich ook in de naaste toekomst zal voortzetten en dat de charismata van de diverse vormen van actief en contemplatief religieus leven in de Kerk van het Aartsbisdom Utrecht een levende en zichtbare realiteit zullen blijven,” zo schrijft mgr. Eijk.
De aartsbisschop van Utrecht zal dan ook de traditie voortzetten waarbij hij de oversten van de monialen in het Aartsbisdom Utrecht eens per jaar ontmoet.
De bisschoppelijk vicarissen van de drie vicariaten Utrecht, Deventer en Arnhem zijn vanaf heden de contactpersoon voor de ordes en/of congregaties die vertegenwoordigd zijn in hun vicariaat. De contactpersoon behartigt in het vicariaat het reguliere contact tussen de religieuzen en het Aartsbisdom Utrecht. Hij is in alle gevallen de eerst aanspreekbare persoon. De werkzaamheden van het opgeheven Diocesaan Secretariaat Religieuzen worden overgenomen door het Secretariaat van de aartsbisschop van Utrecht.

Voor de volledige tekst van de brief van mgr. Eijk klik hier.

Tags: