Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Hoogenboom viert Eucharistie bij Lourdesgrot Zevenhoven

Mgr. Hoogenboom viert Eucharistie bij Lourdesgrot Zevenhoven

Vanwege Maria Tenhemelopneming vond zaterdagavond 16 augustus een Eucharistieviering plaats bij de Lourdesgrot in Zevenhoven – Noordeinde. Hoofdcelebrant van deze viering in de openlucht was mgr. Hoogenboom; pastoor Broeders van de federatie Clara & Franciscus in het bisdom Rotterdam (waar Zevenhoven onder valt) concelebreerde. Bij de viering waren ruim 700 mensen uit de wijde omgeving aanwezig.

Gerard van den Ham, contactpersoon van de kerk in Zevenhoven, stelt dat het ondanks de kou en veel wind gelukkig droog bleef tijdens de viering. Hij vertelt dat hij mgr. Hoogenboom eind oktober 2013 in Lourdes uitnodigde voor deze viering. Op 2 juli van dat jaar bestond de Lourdesgrot Zevenhoven 100 jaar. Bij gelegenheid daarvan heeft bisschop Van den Hende van Rotterdam een nieuw vaandel bij de grot onthuld en gezegend. Als teken van verbondenheid met Lourdes heeft Van den Ham vervolgens in oktober in het Franse bedevaartsoord een steen uitgezocht die mgr. Hoogenboom ter plaatse heeft gezegend. Op de steen staat de volgende tekst: “Deze steen uit Lourdes is gezegend door Bisschop Hoogenboom op 23-10-2013. Ter herinnering aan het 100 jarig bestaan van onze Lourdesgrot Zevenhoven.” Van den Ham: “De steen is tegen de grot aan gemetseld, rechts van de ingang en op zondag 8 december (Onbevlekte Ontvangenis van Maria) heb ik hem na de Eucharistieviering onthuld. Onze gemeenschap is blij dat mgr. Hoogenboom is voorgegaan tijdens deze viering, want ook veel mensen uit het Aartsbisdom Utrecht komen vaak naar de Lourdesgrot in Zevenhoven.”

zevenhoven2 zevenhoven3

zevenhoven4 zevenhoven5

De grot is te vinden bij de Johannes Geboortekerk, Noordeinde 26, 2435 AG Zevenhoven. Contactpersoon is Gerard van den Ham, tel.: 06 12043366.

In verband met het 100-jarig bestaan van de Lourdesgrot in Zevenhoven is een website gemaakt van Lourdesgrotten in Nederland: www.lourdesgrotten.nl

Foto’s:
– Gerard van den Ham houdt de steen vast die door mgr. Hoogenboom wordt gezegend (fotograaf: Riet van der Heijden)
– Foto close-up van de steen: Gerard van den Ham
– Foto’s Eucharistieviering 16 augustus: Rob Aupers