Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. G. de Korte door paus Franciscus benoemd tot bisschop van ‘s-Hertogenbosch

Mgr. G. de Korte door paus Franciscus benoemd tot bisschop van ‘s-Hertogenbosch

De Heilige Stoel heeft op 5 maart de benoeming door paus Franciscus bekend gemaakt van mgr.dr. Gerardus Johannes Nicolaas de Korte tot bisschop van ‘s Hertogenbosch. Mgr. De Korte is sinds 2008 bisschop van het bisdom Groningen-Leeuwarden. Daarvoor was hij hulpbisschop van het aartsbisdom Utrecht. De Nederlandse Bisschoppenconferentie reageert met blijdschap op zijn benoeming.

De bisschoppen zijn dankbaar voor de benoeming van mgr. De Korte tot bisschop van het bisdom ‘s-Hertogenbosch. Zij feliciteren hun collega van harte met zijn benoeming en kijken uit naar een voortzetting van de huidige goede samenwerking met hem.

‘Grote toewijding’
“Wij kennen Mgr. De Korte als een collega die zich met grote toewijding heeft ingezet voor zijn bisdom en daarnaast als referent voor Kerk en Samenleving namens de Bisschoppenconferentie met overtuiging een belangrijke katholieke stem vertolkt in het maatschappelijke debat. Wij bidden voor en met hem dat hij tot zegen mag zijn voor het bisdom ‘s-Hertogenbosch en feliciteren dit bisdom van harte met deze benoeming,” aldus kardinaal Eijk, voorzitter van de Nederlandse Bisschoppenconferentie.
Kardinaal Eijk feliciteert ook Mgr. Hurkmans met de benoeming van zijn opvolger. Mgr. Hurkmans diende vorig jaar om gezondheidsredenen zijn ontslag in bij paus Franciscus. Dit ontslag werd verleend, waarna de procedure voor zijn opvolging in gang werd gezet.

Levensloop
Gerard Johannes Nicolaas de Korte werd geboren op 13 juni 1955 in Vianen als jongste van drie kinderen in een aannemersgezin. In 1974 haalde hij het diploma atheneum aan het Alberdingk Thijmcollege in Hilversum. Van 1974 tot 1980 studeerde mgr. De Korte geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Utrecht, in welke periode hij steeds meer belangstelling kreeg voor geloof en kerk. Na het behalen van zijn doctoraalexamen geschiedenis koos hij daarom voor een studie in de theologie aan de Katholieke Theologische Universiteit te Utrecht, die hij afsloot met zijn doctoraalexamen in 1987. Zijn promotie tot doctor in de theologie bij prof. Van der Velden en prof. Rikhof vond plaats in 1994 op het proefschrift ‘Pastoraat van de verzoening. Mogelijkheden en grenzen van de theologie van het woord, in het bijzonder van Eduard Thurneysen, voor het katholiek pastoraat’.

Wijdingen
In 1984 werd hij intern priesterstudent van het Ariënskonvikt, de priesteropleiding van het aartsbisdom Utrecht. Op 10 januari 1987 werd Mgr. De Korte door kardinaal Simonis in de kathedrale kerk van de Heilige Catharina te Utrecht tot diaken gewijd. De wijding tot priester ontving hij in de Heilige Aloysiuskerk te Utrecht, eveneens door kardinaal Simonis. Zijn wijding tot bisschop vond plaats op 2 juni 2001 in de kathedrale kerk te Utrecht door kardinaal Simonis met als co-consecratoren kardinaal Willebrands en mgr. De Kok.
Na zijn priesterwijding in 1987 werd hij staflid van het Ariënskonvikt, de priesteropleiding van de bisdommen Utrecht en Groningen-Leeuwarden. Tevens werd hij benoemd tot pastor van de Catharinakathedraal in de Utrechtse binnenstad. Van 1992 tot 1999 was hij rector van het Ariënskonvikt en in 1999 volgde zijn benoeming tot deken van Salland, één van de voormalige dekenaten van het aartsbisdom. Paus Johannes Paulus II benoemde mgr. De Korte op 11 april 2001 tot hulpbisschop van het aartsbisdom Utrecht en tot titulair bisschop van Caesarea in Mauretanië. Op 18 juni 2008 benoemde paus Benedictus XVI mgr. De Korte tot diocesaan bisschop van het bisdom Groningen-Leeuwarden, waar hij op 13 september 2008 de zetel in bezit nam.

Inbezitneming van de zetel
Mgr. De Korte zal op de zaterdag vóór Pinksteren, 14 mei aanstaande, de zetel van het bisdom ‘s-Hertogenbosch in bezit nemen.