Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Eijk tot kardinaal gecreëerd

Mgr. Eijk tot kardinaal gecreëerd

Vanmorgen is in een plechtigheid in de Sint Pieter aartsbisschop Eijk samen met 21 andere geestelijken tot kardinaal gecreëerd. Bij die gelegenheid werd ook zijn Romeinse titelkerk bekend gemaakt: de San Callisto in de wijk Trastevere. Paus Benedictus XVI overhandigde kardinaal Eijk de rode bonnet en de kardinaalsring, en sprak enkele woorden van bemoediging.

cons-eijkpausbonnet cons-eijkpausgroet
Kardinaal Eijk ontvangt de bonnet en wisselt enkele woorden met paus Benedictus XVI (foto’s: RKK Louis Runhaar)

Direct na afloop van de plechtigheid ging kardinaal Eijk naar de Kerk van de Friezen, waar een ontmoeting met de pers was georganiseerd. Op het Sint Pietersplein begroette hij een aantal van de Nederlandse pelgrims die speciaal voor deze gelegenheid naar Rome waren gereisd. In de Kerk van de Friezen waren onder meer het NOS Journaal, RKK radio en tv, Rai Vaticano tv, de Telegraaf en dagblad Trouw aanwezig. Kardinaal Eijk noemde de plechtigheid van die ochtend “mooi en inspirerend”, waarbij hij met name ook getroffen was door de gekozen Evangelielezing (Marcus 10, 32-45). Daarin houdt Jezus Zijn apostelen voor wat er op hun weg kan komen als ze Hem willen volgen: “Kardinalen maar eigenlijk alle christenen moeten zich daarvan bewust zijn. Je leven geven voor Christus en Zijn Evangelie kan natuurlijk letterlijk aan de orde – dat gebeurt wereldwijd nog steeds. Maar het kan ook verwijzen naar een totale inzet.”
Kardinaal Eijk vertelde ook zeer mee te leven met de Koninklijke familie. “Ik heb vanmorgen voor Prins Friso gebeden en om kracht voor de gehele familie in deze zo moeilijke tijd.”
Van 16.30 tot 18.30 geeft elke kardinaal een receptie, morgen is er in de Sint Pieter een mis waarin paus Benedictus XVI en de nieuwe kardinalen celebreren.

Foto links: Nederlandse pelgrims met kardinaal Eijk
Foto rechts: Andrea Vreede (NOS) interviewt kardinaal Eijk