Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Eijk start reorganisatie Aartsbisdom Utrecht

Mgr. Eijk start reorganisatie Aartsbisdom Utrecht

Met onmiddellijke ingang heeft aartsbisschop Eijk een nieuwe staf voor het aartsbisdom Utrecht ingesteld. De bisdomraad is omgevormd tot een dekenvergadering. Het kapittel krijgt voortaan de begroting en de jaarrekening voorgelegd. De nieuwe aartsbisschop van Utrecht heeft de instelling en samenstelling van een nieuwe bisdomstaf bekendgemaakt. Met de instelling van een staf als hoogste orgaan van het aartsbisdom wordt aangesloten bij een algemeen gebruik.

Daartoe wordt overgegaan omdat de ingrijpende reorganisatie waarvoor het aartsbisdom staat, dient te geschieden door en onder verantwoordelijkheid van een staf die op diocesaan niveau intern de organisatie van het bisdom zal aansturen. De staf zal, onder leiding van de aartsbisschop, bestaan uit vicaris-generaal mgr. mr. drs. Th.C.M. Hoogenboom, secretaris-generaal en kanselier mr. J.L.W. Zuijdwijk, alsmede econoom M. Boeser RA.

Bisdomraad wordt dekenvergadering
Omdat de reorganisatie ook consequenties heeft op dekenaal niveau, is het van groot belang dat geregeld contact wordt gehouden en overleg plaatsvindt met de dekens. Om die reden is de bisdomraad omgevormd in een dekenvergadering, zoals andere Nederlandse bisdommen deze ook kennen. Een dekenvergadering stelt de bisschop en zijn staf in staat om ontwikkelingen in zijn diocees op een bovenparochieel niveau te volgen en, indien gewenst, te sturen. De dekenvergadering kan de bisschop in een aantal opzichten van advies dienen en aldus bijdragen aan het weloverwogen bestuur van het diocees door de bisschop. Het bestaan van een dekenvergadering brengt beter tot uitdrukking waar de voornaamste taken van de dekens liggen, namelijk op het decentrale vlak, zoals algemeen in de Kerk gebruikelijk is.
De financiële omstandigheden van het aartsbisdom vereisen een snelle aanpak. Vandaar de oprichting van een bisdomstaf voor het dagelijks bestuur van het aartsbisdom, alsmede de omvorming van de bisdomraad in een dekenvergadering met adviserende en informerende taken. De omvorming van de bisdomraad heeft slechts betrekking op de aansturing van het beleid en de lijnen waarlangs beleid wordt voorbereid en de uitvoering ervan wordt aangestuurd. Voorlopig blijft het huidige bisdombeleid ongewijzigd. Pas na een grondige kennismaking met het bisdom in de eerste honderd dagen na het in bezit nemen van de zetel zal de aartsbisschop eventuele wijzigingen in het bisdombeleid bekend maken.

Nieuwe rol kapittel
Tot slot heeft mgr. Eijk bekendgemaakt dat hij in het vervolg aan het kapittel, een college dat elk bisdom kent en dat bepaalde, nauwkeurig omschreven bevoegdheden heeft, in lijn daarmee de begroting en de jaarrekening van het aartsbisdom zal voorleggen.