Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Eijk hoopt op ‘gezegende dagen in Madrid’

Mgr. Eijk hoopt op ‘gezegende dagen in Madrid’

Daags nadat de Utrechtse jongeren vanuit Zaragoza in Madrid aankwamen, bezochten aartsbisschop Eijk en hulpbisschop Woorts hen ’s ochtends na het ontbijt in hun onderkomen: een school in het zuiden van de stad. Er volgde een hartelijke ontmoeting met de jongeren, die terugkeken op zeer geslaagde ‘Days in the diocese’ in het bisdom Zaragoza. Verschillende jongeren vertelden dat ze de Wereldjongerendagen als een verademing ervaren: eindelijk kunnen ze hun geloof beleven te midden van vele leeftijdgenoten, terwijl ze in Nederland door diezelfde leeftijdgenoten vaak bevraagd worden waarom ze eigenlijk nog naar de kerk gaan.

Mgr. Woorts tijdens de ontmoeting
Foto linksboven: mgr. Eijk tijdens de ontmoeting

Aartsbisschop Eijk sprak de Utrechtse WJD-pelgrims kort toe, en herinnerde hen aan de mooie startviering een week eerder in de St. Catharinakathedraal in Utrecht. Ook wees hij vooruit naar de komst van de paus en de grote slotviering van de Wereldjongerendagen, waarbij miljoenen jongeren worden verwacht. “In Zaragoza hebben jullie mooie dagen gehad met vieringen, verdieping, ontmoeting en ontspanning. Maar het belangrijkste is uiteindelijk onze persoonlijke relatie met Jezus in gebed, in biddend lezen en in de Eucharistie,” zo onderstreepte mgr. Eijk. Hopelijk keren jullie gesterkt in jullie geloof terug, om dit vervolgens door te geven. De Heer is de bron van ons grootste geluk en dat moeten we aan anderen doorgeven, want de mensen zijn zoekende. We kunnen Jezus navolgen door ons door Hem te laten bevrijden. Ik hoop op gezegende dagen hier in Madrid.”
Vervolgens gingen beide bisschoppen met de jongeren en hun begeleiders op de foto. Aartsbisschop Eijk is ook één van de drie Nederlandse ‘catechesebisschoppen’, hij verzorgt op 17 augustus de catechese voor de jongeren.

Groepsfoto

Groengehemde ‘Voluntario’s’
Madrid raakte in de loop van 16 augustus overspoeld door de vele WJD-gangers uit heel de wereld. Om hen zo goed mogelijk bij te staan en wegwijs te maken is er in de stad een armada van groengehemde ‘Voluntario’s’ aanwezig. De officiële start van de Wereldjongerendagen was op 16 augustus om 18 uur. Tijdens deze openingsmis op de Plaza de la Cibeles in het centrum van de stad heette aartsbisschop Antonio Rouco Varela de pelgrims welkom in Madrid. Honderden bisschoppen en duizenden priesters celebreerden de mis, die naar schatting door 600.000 jongeren werd bijgewoond.

Openingsviering, mgr. Woorts

Openingsviering, mgr. Eijk

Openingsviering

Openingsviering (foto: Ramon Mangold / SRKK)