Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Eijk bij feestelijke viering Bonifatiusinstituut

Mgr. Eijk bij feestelijke viering Bonifatiusinstituut

Tijdens de viering van het tienjarig bestaan van het Bonifatiusinstituut, de diaken- en catechistenopleiding van het bisdom Haarlem-Amsterdam, gaf mgr.dr. W.J. Eijk op 2 maart officieel het startsein voor de samenwerking tussen het Aartsbisdom Utrecht en dit instituut. De aartsbisschop van Utrecht maakte van de gelegenheid gebruik om bekend te maken dat J.A.M. Nieuwenhuis, diaken van het aartsbisdom, is benoemd tot bisschoppelijk gedelegeerde voor deze diakenopleiding. Tot 1 juli a.s. blijft prof.dr. H.J.M. Schoot de bisschoppelijk gedelegeerde voor de aartsdiocesane diakenopleiding. Het Bonifatiusinstituut werd deze dag bovendien opgericht als Hoger Instituut voor Godsdienstwetenschappen.

Dit gebeurde in aanwezigheid van vier bisschoppen en ruim 140 studenten, docenten en genodigden. Mgr.dr. J.M. Punt, bisschop van Haarlem-Amsterdam, verrichtte de officiële opening van het Hoger Instituut voor Godsdienstwetenschappen. Dit instituut is bestemd voor de opleiding en vorming van religieuzen, permanente diakens en leken en biedt een afsluiting met een kerkelijk baccalaureaat en een licentiaat in de Godsdienstwetenschappen. De Haarlems-Amsterdamse hulpbisschop J.G.M. van Burgsteden s.s.s. vertelde over de betekenis van het instituut voor de diakenopleiding en het bisdom. Daarbij zei hij te wensen dat het instituut ook voor andere bisdommen vruchtbaar zal kunnen zijn.

Bonifatius
Aansluitend sprak mgr. Eijk zijn bewondering uit voor het feit dat het instituut zo snel kon worden goedgekeurd en opgericht. Het document van de Congregatie voor de Katholieke Vorming dat deze academische vorm van diakenopleiding mogelijk maakt (Reform of the Higher Institutes of religious Sciences), werd namelijk pas eind juni 2008 ondertekend. Mgr. Eijk durfde dan ook te stellen dat het Bonifatiusinstituut waarschijnlijk het eerste is in zijn soort en feliciteerde het Instituut en de verantwoordelijken.
Hij toonde zich bijzonder tevreden met de patroon van het instituut, Sint Bonifatius, die hem als oud-bisschop van Groningen-Leeuwarden zeer vertrouwd is. Deze geloofsverkondiger, die uiteindelijk de marteldood stierf, verrichtte zijn werk in een (met name in Duitsland) geseculariseerde maatschappij.

Officiële startsein
Het Aartsbisdom Utrecht zag zich vorig jaar genoodzaakt de eigen diakenopleiding per 1 juli 2009 op te heffen. Door samen te werken met het Bonifatiusinstituut van De Tiltenberg blijft het voor kandidaten uit het aartsbisdom mogelijk een diakenopleiding te volgen. Nadat mgr. Eijk het officiële startsein voor de samenwerking tussen het Aartsbisdom Utrecht en de diakenopleiding van het bisdom Haarlem-Amsterdam had gegeven, meldde rector mgr.dr. J. Hendriks dat de eerste twee kandidaten uit het aartsbisdom zich al hebben gemeld.

Deugdethiek
Voorafgaand aan de oprichting van het Hoger Instituut voor Godsdienstwetenschappen hield mgr.drs. A.H. van Luyn s.d.b. de Willibrordlezing, die in het teken stond van de deugdethiek. Als onderwerp had de bisschop van Rotterdam en voorzitter van de Nederlandse Bisschoppenconferentie dan ook gekozen voor ‘Waarden en deugden’.

Het programma besloot met een feestelijke Eucharistieviering met als hoofdcelebrant mgr. Punt; de andere aanwezige bisschoppen concelebreerden. Tijdens deze Eucharistieviering stelde bisschop Punt twee seminaristen en drie kandidaten van de diakenopleiding aan tot lector.

tiltenberg-20-klein

Met dank aan: De Tiltenberg en de Persdienst van het bisdom Haarlem-Amsterdam. Foto’s: Duncan van Meeteren.

Contactgegevens J.A.M. Nieuwenhuis: Generaal Karel van der Heydenlaan 9, 3743 KT Baarn, tel.: 035 5420208.