Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Eijk bezoekt Brazilië: ontmoeting met ‘Shalom’

Mgr. Eijk bezoekt Brazilië: ontmoeting met ‘Shalom’

Aartsbisschop Eijk heeft van 12 t/m 21 april een werkbezoek gebracht aan de beweging ‘Shalom’ in Brazilië. Deze beweging heeft op verzoek van mgr. Eijk besloten om in de loop van volgend jaar een communauteit te stichten in een van de grotere steden van het Aartsbisdom Utrecht. Deze beweging die zowel priesters als geconsacreerde leken en gehuwden omvat, richt zich op evangelisatie – speciaal onder jongeren en gezinnen – en op diaconale activiteiten, zoals de begeleiding van drugsverslaafden. Via Lissabon voerde de reis op de eerste dag naar Fortaleza in het noordwesten van het Zuid-Amerikaanse land. In Fortaleza is het bestuurscentrum gevestigd van Shalom. In het diaconaal centrum van Shalom te Forteleza vierde mgr. Eijk op 13 april de Eucharistie; ‘s middags kreeg hij er een rondleiding.

brazilie-jongerencentrum

Op woensdag 14 april volgde een bezoek aan Fortaleza zelf, waar mgr. Eijk kennismaakte met verschillende activiteiten van Shalom. Tijdens het avondprogramma gaf hij in het Jongerencentrum van Shalom voor een 2.000 koppig publiek een getuigenis over zijn persoonlijke leven en spiritualiteit. Mgr. Eijk sprak in het Italiaans, een lid van Shalom vertaalde zijn woorden in het Portugees (de landstaal van Brazilië).

brazilie-discepolato-1 brazilie-discepolato-2rechts

Discipulado
Daags daarna bezocht mgr. Eijk het Discipulado (noviciaat) in Quixadà, 250 kilometer landinwaarts. “De 25 leden van dit Discipulado wonen in een prachtig berglandschap”, zo vertelt de bisschop. “In de middag hield ik een uiteenzetting over het Aartsbisdom Utrecht en over de kerkelijke situatie in Nederland voor de novicen en de staf van het Discipulado. Om zes uur ‘s avonds vierden we de Eucharistie.”

brazilie-discepolato-2linksOp 16 april trok mgr. Eijk verder naar het volgende Discipulado, gelegen in Pacajus (halverwege tussen Quixadà en Fortaleza). Dit Discipulado heeft 35 novicen. Ook hier vertelde hij staf en novicen over het Aartsbisdom en over de kerkelijke situatie in Nederland. Het ochtendprogramma werd afgesloten met een Eucharistieviering. Tegen de avond volgde een bezoek aan het centrum voor evangelisatie voor huwelijk en gezin in Fortaleza. In het Jongerencentrum van Shalom gaf mgr. Eijk aansluitend voor enkele duizenden aanwezigen een lezing over huwelijk en gezin. Om tien uur ‘s avonds schoof hij voor de maaltijd aan bij een familie thuis. Mgr. Eijk: “De ouders en kinderen uit dit gezin zijn druk bezig Nederlands te leren. Ze krijgen les van een Heerlenaar die al dertig jaar in Fortaleza woont.”

brazilie-evangelisatie

Drugsverslaafden
De volgende ochtend stond een bezoek aan de aartsbisschop van Fortaleza, mgr. Tosi, op het programma. “Gelukkig sprak hij Italiaans,” aldus mgr. Eijk. Een dag later verbleef de aartsbisschop ter ontspanning in een huis aan het strand, waar ook een autorit door de duinen voor hem was georganiseerd. Op 19 april bezocht mgr. Eijk het centrum van Shalom voor drugsverslaafden in de buurt van Fortaleza. De leiding van dit centrum informeerde hem over de begeleiding van drugsverslaafden. Ook hier vierde mgr. Eijk de Eucharistie. ‘s Avonds verzorgde hij een lezing over spiritualiteit in Nederland. Daarbij sprak hij onder meer over de Moderne Devotie en over Henry Nouwen. Mgr. Eijk: “Net als eerder in de week was ik ook hier blij verrast door het grote aantal aanwezigen: er waren zo’n 2.000 mensen op deze avond afgekomen.”

brazilie-centrum-drugsverslaafden

Priesterstudenten
Op 20 april, de laatste dag van zijn reis, had de aartsbisschop een ontmoeting met priesterstudenten (mgr. Eijk: “Dat waren er circa veertig!”), diakens en priesters van Shalom in Fortaleza. Na zijn lezing over priesterlijke spiritualiteit gaven drie priesterstudenten een persoonlijk getuigenis. Tot slot beantwoordde mgr. Eijk een aantal vragen.

Tags: