Aartsbisdom > Nieuws > Mensen nemen in Utrechtse kathedraal afscheid van kardinaal Simonis

Mensen nemen in Utrechtse kathedraal afscheid van kardinaal Simonis

Vanmorgen is de kist met het lichaam van kardinaal Simonis, emeritus aartsbisschop van Utrecht, overgebracht naar de Sint Catharinakathedraal in Utrecht. Daar kwam de kist iets na elf uur aan. De parochies van het Aartsbisdom Utrecht was gevraagd om rond die tijd de klokken te luiden. Na de ontvangst was er om 12 uur een korte gebedsviering met kardinaal Eijk, de beide hulpbisschoppen van het Aartsbisdom Utrecht mgr. Hoogenboom en mgr. Woorts, vicaris Pauw en rector Kuipers (beiden priester gewijd door kardinaal Simonis).

Daarna kregen mensen gedurende de hele dag gelegenheid om afscheid te nemen van de overledene. Verschillende priesters zorgden daarbij voor een voortdurende biddende en wakende aanwezigheid in de kathedraal. De uitvaartplechtigheid op donderdag 10 september om 11.00 uur is vanwege de huidige coronamaatregelen alleen toegankelijk voor genodigden, wel wordt deze live uitgezonden door KRO-NCRV.

Bij het overbrengen van het lichaam van kardinaal Simonis naar Utrecht stond de rouwauto stil bij de St. Agathakerk in Lisse. In deze kerk werd kardinaal Simonis gedoopt en vierde hij de laatste jaren nog af en toe de mis. Het bisdom Rotterdam plaatste hiervan een video op de website. Daarna werd kardinaal Simonis via zijn ouderlijk huis naar Utrecht gebracht.

Bekijk hieronder de fotoreportage die fotograaf Ramon Mangold vandaag maakte:

Tags: