Aartsbisdom > Nieuws > Meerjarige restauratie kerk Vinkeveen afgerond

Meerjarige restauratie kerk Vinkeveen afgerond

De afronding van de restauratie van H. Hart van Jezus kerk in Vinkeveen (parochie St. Jan de Doper) werd gevierd tijdens een driedaags feest (12-14 juni). Op 12 juni (hoogfeest H. Hart van Jezus) was de plechtige heringebruikname, waarbij namens de bisdomstaf mgr. Woorts aanwezig was. Hij plaatste onder meer de Godslamp terug in de kerk. Zaterdag 13 juni werd een open dag gehouden, zondag 14 juni was er een feestelijke Eucharistieviering met pastoor Griffioen.

Con Huijbreghs (voorzitter locatieraad) kijkt zeer tevreden terug op de feestelijkheden rond de kerk in Vinkeveen: “De open dag op zaterdag was een groot succes, er kwamen honderden mensen op af. En op zondag hadden we een ouderwets volle kerk tijdens H. Mis. We hebben dus drie geweldige dagen gehad!”

vinkeveenoverzichtsfotokl vinkeveengodslampbrandtweerkl

Gedurende het meerjarige proces zijn pastorie, toren en kerkschip gerestaureerd. Tijdens de officiële oplevering op 12 juni sprak onder meer de heer R. Smouter (Rijksdienst Cultureel Erfgoed), die de lange weg schetste die aan het eindresultaat vooraf ging. Met het openen van de zijluiken van het hoogaltaar (die gedurende de twee restauratiejaren gesloten waren en ingepakt tegen beschadiging) zorgde hij symbolisch voor de officiële oplevering van de gerestaureerde kerk.
Mgr. Woorts nam vervolgens met het aansteken van de Godslamp en het terugplaatsen van het Allerheiligste in het tabernakel van het hoogaltaar de kerk liturgisch weer in gebruik. Onder de aanwezigen waren onder anderen burgemeester Divendal van gemeente De Ronde Venen en oud-kapelaan Kemperman (93).

vinkeveenburgemeesterdivendalkl vinkeveenoudkapelaankempermankl
Mgr. Woorts en burgemeester Divendal; rechts oud-kapelaan Kemperman

Mgr. Woorts stond in zijn korte toespraak stil bij de keuze voor de dag van oplevering van de gerestaureerde kerk in Vinkeveen: “Die is prachtig gekozen: het hoogfeest van het Heilig Hart van onze Heer Jezus Christus, de titel van deze kerk. Het Heilig Hart is het beeld van Zijn goddelijke barmhartige liefde. Dat is de bron van ons geloof, van ons Kerk-zijn. Uit die goddelijke barmhartige liefde van onze Heer vloeit alles voort. Daarom is deze kerk gebouwd, daarom vieren wij hier eredienst, daarom wordt zijn hier Woord verkondigd en worden zijn sacramenten er gevierd, met name de heilige Eucharistie.”
De Utrechtse hulpbisschop sprak de hoop uit dat deze kerk voor velen de plek mag zijn waar zij Christus ontmoeten, waar ze door Hem worden gevoed. En dat hier tot in lengte van jaren een vitale geloofsgemeenschap mag zijn die hier in geloof zal samenkomen en die dit prachtige godshuis ook voor de komende generaties zal kunnen onderhouden. “Dat het goede voorbeeld van degenen die zich nu zo hebben ingezet en de generaties vóór ons navolging mag vinden bij de komende generaties!” aldus mgr. Woorts.

Foto’s: Jan Compier